Kontakta oss

Reportage

JETHWEAR – DESIGN OCH FUNKTION SOM TAGIT SKOTERVÄRLDEN MED STORM

Jethwear är ett klädmärke som vuxit i rekordfart sedan lanseringen 2013. Med en modern design och stil har man tagit marknaden med storm, och blivit ett populärt märke framförallt bland den yngre publiken. Sledtrax fick möjlighet att möta tjejen bakom klädsuccén tillika designer på huvudkontoret i Östersund, häng med när vi träffar Janine Romby. 

Janine Romby

Janine, berätta om din uppväxt och hur du skapade ditt intresse för design?

Jag är uppvuxen i Timrå några mil utanför Sundsvall. Under uppväxten har jag spenderat varenda ledighet i Borgafjäll med min familj och släkt. Min pappa Mikael är grunden till varför jag designar just skoterkläder, då han alltid har haft ett stort intresse för skoteråkning som tidigt fördes vidare till mig. 

Kreativiteten har alltid funnits i mitt liv och under mellanstadiet började jag rita och sy, jag fick ett starkt intresse för design av kläder, jag var nog en tjej som redan tidigt visste vad jag ville. Vilket gjorde valet enkelt när det var dags att söka gymnasium, jag studerade mode & design på Hedbergska vilket senare tog mig vidare till Mora för ett år på Modeakademin som är en design och sömnadsskola. Jag var inte riktigt klar efter det utan fortsatte ned till Borås i ett år där jag läste på Nordisk Designskola med inriktning på mode, sport och sko.

Jag insåg snabbt att det var just sport jag ville jobba med då det var lite mer avancerat och spännande, man fick möjligheten att göra outdoor grejer och kombinera det med mina intressen för sport och utomhusaktiviteter såsom snöskoter, downhillcykling och snowboard. Andra året på Nordisk Design skola flyttade jag till Åre för att avslutade min utbildning där. En plats jag fortfarande bor på än idag. Jag fick möjligheten att göra min praktik här på Jethwear i Östersund 2016 genom Märta som tidigare var designer och sedan dess har jag stormtrivts.

Janine Romby

Vad är det roligaste med jobbet?

Att få skapa, att göra alla delar i processen från skiss till färdiga produkter. Tycker även om att vi är ett lokalt företag som verkar i Östersund nära våra kunder med nära anslutning till fjällen och terräng där våra produkter används. 

Designprocessen börjar med att man är i ett research/ trendstadie, där man försöker få en känsla för vilka färger man ska gå på, hur man tycker det ska se ut stilmässigt samt hur man vill ha kommande kollektion upplagd. Sedan börjar man skissa i datorn med programmet Illustrator.
Det blir extremt mycket olika skisser och färgställningar som sedan trattas ned om och om igen tills man har en kollektion som man tror på.  

Janine Romby

Men hur får du inspiration och hur kommer du på alla ideér och stilar? Tänker typ er nya anorak eller ert Cali print?

Mycket är att försöka tänka nytt och kolla andra branscher, just anorak används en del i Snowboard, skid och outdoor. Anoraken ger en snygg siluett och ett cleant uttryckt där vi kände att det skulle kännas nytt och fräsch att ta in för snöskoteråkare. Men med just anoraken var det en svår balans att ta fram passformen eftersom det är en unisex modell.

Det gäller även att försöka spå hur framtiden ser ut, att hitta trender och stilar är en utmaning. Just nu ritar jag på kollektion som kommer lanseras 2022/23. Härom dagen kom säljproverna för kollektion 2021/2022 som ska fotas för katalog och hemsida, och sedan visas för våra återförsäljare för införsäljning så beställningen kan göras i Mars och landa på hyllorna hos våra handlare i september nästa år.

Vårt Cali print har blivit framtaget för att det är en spännande kontrast att ta palmer ut till snön. För oss är det viktigt att Jethwear får ha sin egen ”stil” med sitt eget formspråk, att vi skiljer oss från mängden. Jag tror det är något som våra kunder uppskattar och som gör Jethwear unikt.

Janine Romby

Janine, om du ser in i framtiden 5 till 7 år från nu, vad tror du kommer att ha ändrats inom klädtillverkning för snöskoterindustrin?

Jag tror att vi kommer tagit ett par kliv mot att vara hållbarare, mer klimatsmarta kläder. Sen tror jag även att det kommer bli mer clean design, det är en era med starka färger på kläderna just nu men alla trender går i cykler och liknande trender kommer att komma tillbaka igen.

Berätta om era Kollektioner?

Vi jobbar med tre olika serier av plagg, JW serien, som är vår basserie med mer ungdomlig publik som gillar prints och starka färger. Team Series där vi klivit upp några steg i kvalité med annat material och tyger i mer clean stil med mindre loggor, lite mindre utstickande färger och en mer teknisk look. På toppen har vi Sympatex overallerna som är helt nytt för oss i år och som är top of the line produkterna i klädsegmentet. Sympatex har 45.000 vattenpelare och tejpade sömmar.

Ni har även lanserat en ny egen webshop, berätta mer?

Ja precis, vi vill kommunicera direkt med våra kunder och ha en närmare kontakt och finnas tillgängliga dygnet runt för att möta våra kunders behov. Vi får även visa hela vår kollektion av kläder och produkter på webbshoppen.

Avslutningsvis, är det något du vill tillägga Janine?

Tack för en härlig pratstund Mattias och jag hoppas att era läsare fått en lite mer inblick över hur vårat arbete går till för att skapa de kläder och stilar som våra kunder förhoppningsvis ska stormtrivas med i snön.

Besök JETHWEAR och var med och tävla om ett helt nytt dekalkitt från Swetown!

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen