Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS 850 SKS 155 ES – EN FAVORIT I SVERIGE

Redan under 90-talets glansdagar var Polaris SKS en riktig favorit runt om i skotervärlden, snart 30 år senare finns det inte mycket mer likheter än själva namnet. Från skoterleden rakt ut i det fria har utvecklingskurvan pekat för SKS: en likt stora delar av skoterbranschen.
Nu river vi igång den nya 850 Patriot motorn och ger oss iväg med 2019 års Snow King Special i dess rätta element, klippiga bergen!

Vid en första anblick är Polaris 850 SKS 155 ES väldigt lik Pro-rmk modellerna, de är lika men det finns också en hel del skillnader. På SKS modellen har man valt att göra anpassningar för ledkörning. Boggien är utrustad med flertalet boggiehjul som räddar slides från att brännas fast i mattan vid körning på hårt underlag.

När vi kikar längre fram ser vi att man inte bytt till den smalare React framvagnen utan här behåller man bredden på 39 tum. Anledningen är att man ska kunna bevara ett bredare användningsområde där man inte vill göra ett för stort avkall på ledegenskaperna. Nu är 39 tum absolut ingen bred framvagn utan det är en klockren bredd för puderåkning, men inte lika extrem som de smalare 36 tummarna.

Något som säkert uppskattas hos många är att SKS: en har elstart som är standard. Bara att vrida på nyckeln för att få dom 850 kubiken att snurra igång. Några extra kilon blir det givetvis, men det är väldigt bekvämt att slippa dra igång maskineriet. Extra bekvämt är det när man börjar bli trött efter en heldag på skotern.

På SKS 850 har man också valt att köra med ett traditionellt kedjehus istället för beltdrive. Här vet vi inte riktigt om det beror på att det blir en slitstarkare konstruktion vilket varit anledningen tidigare år. Det kan vara därför, men dagens beltdrive på Pro-rmk modellerna är otroligt hållbar och det känns som man skulle kunna köra den lösningen på fler maskiner.

När vi äntligen får blåsa iväg ut i pudret med nya Polarisen är det första som drar i smilbanden kraften ur den nya Patriot 850 motorn. Jisses vilken motor, här drar det iväg bra redan från inslagsvarv och kraften tycks aldrig mattas av. Föregångaren på 800 cc hade ett bra gassvar men sen fattades det kraft på topp när man jämförde mot konkurrenterna.

Det är helt bortblåst i nya snurran och man blir grymt imponerad på hur bra den går trots att vi befinner oss på 3000 meters höjd i klippiga bergen.

Det är inte bara kraften som imponerar utan gången i motorn, kraften finns där över hela registret och väldigt lite vibrationer. Den går mjukt och fint som en 600:a fast med massor av effekt. Det nya avgassystemet upplevs tystare än tidigare och hela motorpaketet känns som en lovande framtid för Polaris.

Körmässigt är största skillnaden mot förra årets SKS helt klart motoreffekten, man tar sig högre upp i backarna. Det är lättare att lyfta skidorna för att göra en vändning eller ta sig över ett hinder. Den extra kraften räddar en också från en och annan fastkörning där det är full gas som gäller för att ta sig fram.

Maskinen är fortfarande klassledande när det kommer till skråkörning och här har det faktiskt skett en liten förbättring. Fotstegen är av samma modell som på Pro-rmk och har vinklats om i bakkant för ökad markfrigång.

När man åker på skrå innebär det att fotstegen inte har samma motstånd i snön och man får mer tryck på mattan där man vill ha maximalt grepp. En liten detalj kan tyckas men i vissa situationer och snöförhållanden kan det göra hela skillnaden.

Om vi sammanfattar Polaris 850 SKS 155” ES känner vi att det här är en grym lössnömaskin med lite bredare användningsområde. Man behöver inte vara rädd för att köra lite längre sträckor på led och den är lite stadigare än Pro-rmk modellerna.

Den är lite tyngre med elstarten och kedjehuset men även lite bekvämare när man slipper dra igång den manuellt. Det är en perfekt maskin för den som älskar puderkörning men kanske inte har behovet att vara extremast. Till 2019 har en redan bra maskin blivit ännu bättre och vi tror det här kan vara en stor favorit i Sverige.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen