Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX RANGER 49 ST 900 ACE TURBO – PREMIÄR

När den första pudersnön ligger i fjällens dalgångar vill man vara där och njuta av timtal med skoterkörning, men det blir inte alltid som man tänkt sig. Den första riktiga körningen på Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo blev istället något nygammalt för vår del – körning i kustnära miljö. En solig och ovanligt varm februaridag styrde vi ut från vår gårdsplan för att umgås med vänner och samtidigt prova vår nya skoter Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo.

Efterlängtad åktur

På välpreparerade leder bar det iväg med siktet inställt på en komfortabel 5-milafärd. Mycket riktigt blev det mestadels ledkörning där vår Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo skötte sig över förväntan, kanske till viss del beroende på att lederna var ovanligt fina, men inte minst för att maskinen går otroligt stadigt. Nu har undertecknad under många år kört djupsnömaskiner med smalare framvagn och helt klart gör det skillnad mellan 991 mm spårvidd mot 1080 mm som Lynx Ranger ST har. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig, för plötsligt övergick den preparerade leden till en upplogad traktorväg, som vi helst ville undvika att följa. Så vi letade i minnet efter var vi brukade köra förr i tiden, där borde väl det finnas en led nu precis som då?

Ledmarkeringarna visade sig finnas kvar, men inte den preparerade leden. Därefter följde en rejäl tur i ospårad terräng, och vår Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo gjorde oss inte besvikna. Det fungerade bra att smyga med den trots att den inte har någon lågväxel. I vissa lägen behövde vi backa oss ur snåriga situationer och den ledade boggieförlängningen underlättade backningen i mjuksnö. Backväxeln har vi vant oss är elektronisk, men inte på denna fyrtaktsmaskin där man valt att ha en mekanisk backväxel. Oavsett anledning till detta val fungerade den mycket bra, växelhandtaget sitter lättillgängligt placerat och är lätt att hantera. Men vanans makt är stor och det blev ett flertal feltryckningar på startknappen innan vi var färdiga med vår färd i ospårad terräng. 

Tillbaka på banan igen

När vi funnit vägen tillbaka upp på skoterleden igen stannade vi för den sedvanliga trivselkoppen med kaffe, och blicken föll på fjädringen. Easy Ride-fjädringen hade skött sig riktigt bra hittills, men bara för att testa justeringsmöjligheten valde vi att ställa fjädringen lite hårdare. Själva justeringen var enkel, Easy Adjust-handtaget sitter lättåtkomligt och inga verktyg behövs. Det blir ju inte alltid som man tänkt sig och körningen blev inte bättre då vi justerade den alldeles för hårt. Skotern upplevdes plötsligt vinglig och svårare att manövrera, vi konstaterade att man inte behöver stor justering för att förändra skoterns köregenskaper. Inställningen från verkstaden var i vårt fall perfekt för två passagerare med packning. Väl framme vid slutmålet tömde vi packlådan på innehåll och en välbehövlig lunch intogs till knastrandet från eldstadens brasa.

Korta dagar i februari

När lunchen var uppäten började värmen i solens strålar avta och det var dags att påbörja hemfärden. Det blev åter ledkörning och vi passade samtidigt på att med en enkel handtryckning prova de olika körlägena sport, standard och eko. I vårt tycke är standard eller eko att föredra vid långsam ledkörning för maskinen går mjukt och behagligt, när man trycker på gashandtaget upplevs det inte lika känsligt som vid sportläget. Den kraftfulla motorn ger 130 Hk för maskinen att arbeta med, vilket räcker mer än väl till den körning vi ägnat oss åt under dagen. Det är ett lyckat motoralternativ på en touringmaskin då den utöver sin styrka är vibrationsfri, lågt varvande och behaglig att köra. Trots det varma vädret och det hårda underlaget höll sig motortemperaturen på normal nivå, precis som tidigare modeller finns både fläktkylning och tunnelkylning på maskinen och det fungerar riktigt bra.

Detaljer värda att nämna

Under premiärturen på vår Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo lade vi märke till några saker som kan vara värt att nämna, en av dessa är att backspeglarna är vikbara. Detta visade sig vara en mycket praktisk funktion, med backspeglar är det lätt att hålla koll på ekipagen bakom så att man inte tappar bort någon, den vikbara funktionen gör det samtidigt enkelt att vika undan backspeglarna så att dessa inte är i vägen eller skadas vid körning utanför leden där träden ibland dyker upp lite oväntat.

Just där i skogen bland träden insåg vi också att det inte alltid blir som man tänkt sig. De på leden väldigt komfortabla handtagen för passageraren blev plötsligt trädinfångare, vilket gör att det kan ta oväntat stopp när man minst anar det. Dessutom låser handtagen passagerarens möjligheter att följa med i rörelser, något som kan behövas för att hjälpa föraren genom kuperad terräng. Det som ställer till det är att handtagen är enormt stora och dessutom vinklade framåt-utåt.

Fortsättning följer

Efter en positiv första färd med vår Lynx Ranger 49 ST 900 Ace Turbo, där den redan visat prov på stort användningsområde ser vi fram emot den fortsatta säsongen. Vår tanke är att använda den till allt från utflykter med familjen, till vårvinterns veddragning. Vi återkommer med fler reportage om vår långtestmaskin, väl mött i skoterskogen!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Läs fler Sledtrax Testar

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen