Trax impressions
LYNX SHREDDER DS 3900 850 TURBO R – LOKATTEN KLÄTTRAR I WEST YELLOWSTONE!
Lynx fortsätter att sätta standarden inom snöskotermarknaden med sin senaste skapelse: Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R. Denna modell står för innovation och avancerad teknik, designad för att erbjuda en driftsäker, hållbar maskin med enkel hanterbarhet i djupsnö och bergsterräng. Vars kan man bättre sätta denna maskin på prov om inte i klippiga bergen i West Yellowstone!
Kraftfull Motor och Prestanda
I West Yellowstones imponerande och branta terräng med de stora bergen passar vi på att testa hur denna Lynx Shredder DS 3900 Turbo R kan klättra. Kärnan i denna maskin är dess Rotax 850 E-TEC Turbo R-motor. Denna tvåtaktsmotor med turboladdning levererar enastående kraft och acceleration. Med en effekt på över 180 hästkrafter så är det bara att trycka ner gasen och ta sikte uppför de branta bergen. En sak är säker, det blir roligare med mer effekt i motorn! Det känns verkligen i denna maskin när man trycker ner gasen och får turbon att ladda på! Den passar som handen i handsken. Det gör det möjligt att klättra i extrema branter och krävande terränger med lätthet.
Innovativ Konstruktion och Design
Byggd på Lynx välkända Radien 2 plattform, erbjuder Shredder DS 3900 en balanserad lättviktskonstruktion som känns stabil, den kanske inte är klassens mest lättkörda maskin men nu med 34″ framvagn tycker jag att den känns betydligt mer lättkörd än tidigare. Chassits smala design med kort tunnel och låga tyngdpunkt gör det lättare för föraren att manövrera snöskotern, särskilt vid snabba svängar men även i mindre hopp som vi hittade i skogen. Den robusta konstruktionen säkerställer också hållbarhet och lång livslängd, även under extrema förhållanden där Lynx hör hemma.
Avancerad Fjädring
En av de första sakerna jag tänker på när jag kör Lynx är bra fjädring. Sedan PPS kom har Lynx dominerat marknaden med den bästa fjädringen i mina ögon. På denna Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R har de försökt göra maskinen mer lättkörd och smidig. Bak hittar vi PPS² DS+ detta år med KYB 36 Plus Kashima stötdämpare som ger en smidig och kontrollerad körning, Framfjädringen består av LFS-systemet med endast 863mm spårvidd och även här KYB 36 Plus Kashima stötdämpare, som är mjukare och mer inriktad mot lössnökörning. Denna uppsättning med fjädring tycker jag gör DS modellen ett steg vassare som lössnö maskin!
Toppmodern teknik
Denna modell kan utrustas med modern teknologi för att förbättra körupplevelsen. Det går att välja mellan en 4,5″ digital display som kommer som standard eller 10,25″ fullfärg digital display med pekskärm och BRP Connect, som ger föraren snabb och enkel åtkomst till all viktig information som hastighet, varvtal, bränslenivå och motorstatus. Med BRP GO-appen kan du se vars dina kompisar kör, en förbättring till detta år är att nu kommer displayen med en inbyggd GPS. Original är det dragstart och SHOT som gör det enkelt att starta snöskotern. Man behöver bara dra igång skotern på morgonen, sen är det som att ha elstart tack vare SHOT funktionen.
Sammanfattning
Ska vi då summera hur de är att köra en Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R i den magiska miljön runt West Yellowstone. Skotern bjuder fortsatt in till hopp och lek även om den blivit ännu mer inriktad mot lössnöåkning. Med tanke på användningsområdet för modellen så är det ett steg i rätt riktning. Mjukare fjädring kombinerat med smal framvagn som gör att skotern blir lättare att hantera på skrå vilket vi uppskattar då den tidigare upplevt lite bångstyrig på skrå. SHOT-starten ett stort plus som sparar bra på krafterna under en heldag ute i snön. Sedan ska vi inte glömma turbon som verkligen väcker motorn till liv i de branta backarna och hjälper till att skotta mängder med snö med PowderMax X-Light mattan med 76mm kamhöjd. Ett lössnö-monster som blivit mer smidig likt en lokatt!
Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar ni kläderna? Kika in 509
Läs några fler TRAX IMPRESSIONS