Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS 650 PATRIOT – STARTEN PÅ EN NY ERA?

Snöskotermotorer är ständigt under utveckling och på kort tid har vi fått vara med om stora förändringar. Effekten ökar men även gassvaret och den allmänna motorgången tycks förbättras för varje ny modell. När 850 Patriot släpptes blev vi golvade av vilken motor man tagit fram. En påtaglig effektökning från tidigare 800, men framförallt en förbättrad karaktär och en silkeslen gång. Till 2021 har Polaris gjort det briljanta draget att åter sätta en ny motor på marknaden och denna gång skapar man ett nytt segment med helt nya 650 Patriot.

650 PATRIOT

Konceptet för denna nya motor är väldigt enkelt, man tar alla goda egenskaper från den välrenommerade 850 Patriot motor och bakar ihop dem i en lite mindre motor med samma ryt. När man väl lyckats med detta konstverk har man fått fram en motor som har effekt så det räcker och blir över, ett gassvar som man bara kunnat drömma om samt en motorgång len som sammet. Skall man sedan jämföra prestandan på motsvarande modell i tidigare utförande så pratar man om 10% ökning i effekt och 14% med vridmoment. Allt detta med en reducerad bränsleförbrukning, vilket är underbart!

Hur har man då lyckats göra detta? I grova drag handlar det om att man behållit bottendelen från 850 Patriot motorn med en slaglängd på 74 mm och sedan krympt cylindrarna till en diameter på 74,8 mm. Låter enkelt. Men riktigt så lätt är det inte och det ligger otaliga ingenjörstimmar bakom 650 Patriot motorn. Däremot har man fått ett helt gäng med bonus-egenskaper när man utgått från den tidigare 850 motorn. Vevaxeln är i grova drag av samma komponenter som storebror och är därmed designad för ytterligare påfrestningar, något som skvallrar om en enastående hållbarhet. Andra nyckelfunktioner för en förbättrad prestanda jämfört med 600 CFI är en 3 stegs E VES II. Denna avgasventil med tillhörande teknik har hela 25% snabbare aktivering men även en betydligt bättre kontroll, något som i förlängningen även ger en förbättrad bränsleförbrukning. 

850 PATRIOT

På tal om bränsleförbrukning. Här lovar man förbättring på upp till 60% vid ledkörning jämfört mot den tidigare 600 CFI. Och detta med en klart bättre prestanda! För när vi satte oss bakom styret på nya Matryx 650 Switchback Assault hade vi faktiskt svårt att tro att det inte var en 850 under huven. Vridmomentet var med från botten och effekten kändes bara overklig. Sedan måste vi säga att det är ett visst överraskningsmoment med denna motor. På tomgång är den nämligen så pass tyst och jämn i gången att man inte kan ana de resurser som 650 patriot besitter. Det är först när man trycker in gashandtaget och känner hur det sliter i armarna som man förstår att detta inte är en motor att skämta om.

Polaris Matryx 650

Motorn kommer vi i år att hitta i Matryx plattformen men vi på sledtrax är övertygade om att detta kraftpaket kommer att hitta hem i fler modeller. Vår gissning är nämligen att detta är starten på en ny era. Eller kan man säga att vi kommit tillbaka till framtiden då detta är 700 motorn som kommit tillbaka i ny skepnad?

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Polaris Handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen