Trax impressions
POLARIS 850 INDY VR1 137 – MILSLUKANDE LEDRACER
När mil skall forceras längs skoterleden är Polaris 850 Indy VR1 137” ett hett alternativ. När vi fick provköra denna maskin under minst sagt idealiska förhållanden kom detta att bli en upplevelse vi sent kommer att glömma. En upplevelse som dels färgas av den spektakulära miljön, men även av den prestanda som vi fick lära känna hos denna hetlevrade maskin!
En ledmaskin utav rang
När vi kliver ut på parkeringen och spanar in skotrarna som vi skall köra detta pass så står det klart att det kommer bli en fartfylld förmiddag – ledracing är på schemat. Ibland snöskotrarna som står uppradade hittar vi Polaris 850 Indy VR1 137”. Bestyckad med sin breda framvagn på drygt 42”, Cobramattan med en modest kammhöjd samt feta Walker Evans dämpare är den klippt och skuren för att sluka mil efter skoterleden. Det är inte bara maskinen som är redo, med en heldag av lössnökörning i ryggen ser vi fram emot att få variera oss och se vad ledskotrarna har att erbjuda!
Vi kollar in skotern lite närmare och justerar in stötdämparna till ett hårdare läge, sen är det dags att ta plats bakom styret. Här möts man av en bekant förarmiljö där alla reglage är på sin plats och är lätta att komma åt utan att behöva släppa styret. VR1:an har även Polaris 7S display, vilket ger en modern känsla och ger trevliga funktioner som exempelvis Ride Command men framförallt GPS vilket vi kan komma att behöva under dagens färd. Självklart är skotern utrustad med elstart och när vi väckt liv i Patriot 850 motorn blir färden äntligen av.
Köregenskaper
Innan vi kommer in på hur maskinen upplevs måste vi måla en bild av vad vi får uppleva. Man kan beskriva det som att någon har lagt ut en väg av snö som böljer fram över de klippiga bergen. Genom Montanas vidder och över branta berg och häftiga dalar. Vi pratar inte om en skumpig och snirklig skoterled, här finns det muskler bakom ledunderhållet och pistmaskinen har allt varit i farten. Med detta under oss flyger man fram i hög fort och med god komfort. Givetvis finns det gott om magkittlande krön att lätta på, samt långa kurvor att pressa Matryx Chassiet igenom.
I dessa långa kurvor lär man känna denna Polaris 850 Indy VR1 137” väl, de kvicka och aggressiva bromsarna gör att man snabbt ställer om momentet på skotern och när man pressar sig genom svängen sköter sig skotern riktigt väl, inga kast, inget oförutsett. Är det möjligen den kopplade PRO-CC boggien som hjälper till, eller helt enkelt geometrin på Matryx-chassiet som gör sig bekant? Det är svårt att sätta fingret på vad som gör det riktigt, men bakom styret på denna pjäs suktar vi efter mer.
Från Amerika, för Amerika?
Skoterleder och landskap som dessa hittar man inte hemma i Skandinavien, men skotern den kommer att finnas även på vår sida om Atlanten. Frågan är då om upplevelsen kommer att vara densamma? För att sätta oss in i den frågan testar vi att sätta hårt mot hårt. Vi lämnar den magiska skoterleden för att istället åka ”opistat” på några mindre genvägar mellan ledpartierna.
Här är det som en vältrafikerad skoterled efter påsk och nu får stötdämparna från Walker Evans bekänna färg. Om än denna Polaris 850 Indy VR1 137” har stått emot allt vi kunnat kasta på den längs den välpistade leden så når den nu en tuff utmaning. De djupa groparna lyckas bottna dämparna och det är svårt att bibehålla farten. Kanske inte optimalt men trots stötarna så behåller man kontrollen mycket bra och bakdelen av skotern vill inte kasta det minsta. Med andra ord blev det en trygg färd trots allt.
Sammanfattningsvis
Polaris 850 Indy VR1 137” visade sig vara en mycket kompenent ledmaskin som gör att man bara vill köra mer och mer. Den kan svettas lite när man kör på de allra stökigaste partierna, men det som den saknar där tar den igen med hästlängder i komforten och smidigheten längs även de slingrigaste partierna. En sak vi anser värt att poängtera är den mycket kvicka bromsen, som höjer känslan av en snärtig, pigg och alert maskin. Vill man åka långt, fort och bekvämt så är detta en maskin att kika närmare på!
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Läs fler Trax Impressions