Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

POLARIS 9R PROJEKTMASKINEN SOM BYGGS OM IGEN!

Vi är nog inte ensamma här på Sledtrax med att vilja äga flera olika skotrar samtidigt. En för olika typ av före eller körstil. Men med årets projektmaskin tänkte vi ändå ge oss på ett försök med att kunna variera mattlängden för att bredda användningsområdet. I dagens artikel är det dags för våranpassning och med fulladdade mutterdragare kör vi igång!

Kort eller lång?

Ja det kan tyckas konstigt att vi köper en skoter som är 146” för att sedan förlänga den. Men planen bakom hela den idén var att vi då fick en längre kylare, samt att den blev en supershorty med 154” matta. Kort tunnel blev det minst sagt och det är otroligt att man faktiskt känner av det så mycket som jag gjort under vintern. Det känns som man åker utan tunnel och det är inga problem att stegra över om man inte är beredd på att släppa gasen. Så trots längden på 154” har maskinen varit väldigt lekfull och lättkörd men nu verkar pudersäsongen vara slut och vi tänkte ladda för lite vårkörning istället. Vi har ett par Iceage boggieskenor i 146” längd på hyllan som monteras tillsammans med en Challenger Extreme matta med 64mm kammar. Den mattan är lite hårdare än original för att ge maximalt grepp i hårdare snö.

Lekfull blir galen!

Med en kortare matta monterad får vi mindre roterande massa både från längdskillnaden samt den lägre kamhöjden. Maskinen har varit väldigt lätt att få upp på rullen i det långa utförandet men som 146” blir den smått galen och man kan lyfta skidorna i högre hastigheter och hur länge som helst. Att vända i trånga situationer på rullen blev också lättare med en kortare skoter. Men det är inte bara att byta mattlängd så här hips vips utan vi har fått se över de ställbara Ibexx vikterna i variatorn ytterligare för att inte få övervarv. Men det blev än mer klipp i maskinen då 146” längden går lite lättare att driva och det här känns som ett vinnande koncept i vårslasket!

Vintern går mot sitt slut

Oavsett om vi vill de eller ej går vintern mot sitt slut och vi har återigen haft en speciell säsong med rekordkyla och lite snö, som räddades upp med lite härliga snöstormar innan påsk. Det passade verkligen bra då vi har varit riktigt sugna på att se vad detta monsterbygge kan prestera och i lössnö hör den verkligen hemma när vi körde den i 154” utförande. Greppet i 3” mattan ger nästan ett kugghjuls-liknande grepp, och ska man klättra riktigt brant hade vi nog med fördel kunnat korta av balataremmen för att hålla ner skidorna som på Pro-rmk modellerna. Alternativt att kapa ner kammarna en aning. Men greppet i mattan vi valde har istället gjort denna maskin väldigt lekfull och upplevs kortare än den är i pudret.

Tvåtaktarnas konung?

När det kommer till motorn och drivlinan i vårat projekt så är det ett återkommande leende på läpparna man slås av när man trycker in gashandtaget. Vi har passerat 80 mil och den har gått som en klocka hela vintern. Två stift har vi fått byta, vilket inte är någon stor grej och annars har den gått riktigt bra tillsammans med mappningen från Maptun. Gassvaret och kraften är otroligt bra och gör hela maskinen än mer rolig att köra. Det är helt klart imponerande att Polaris lyckats bygga en så vass motor utan överladdning.

Än är det inte över!

Som sagt närmar sig sommaren men än har vi kvar några vårsvängar där vi ska köra mer med vår 9R i 146” utförande. Några turer till och en avslutning på Polaris riders club i Vuogga är planen, så missa inte nästa artikel där vi kommer att summera vintern tillsammans med vår projektmaskin där vi har fler timmar även i 146” utförande!

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

LINDROTHS MOTORCENTER

TORD´S MOTORSERVICE

KALIX MASKINER

HÄLLGRENS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

LAPAB

EFFEKT POWERSTORE

ABRIS SJÖ & SNÖ

ÅSARNAS SKOTERSERVICE

MOTORHUSET

POWERSPORT CENTER

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen