Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

POLARIS BOOST 155 – PROJEKTMASKINENS SAMMANFATTNING

Det är nu dags att sammanfatta körningen med årets projektmaskin, alltså vår Polaris Khaos Boost 155” som är toppad med massor av extrautrustning! På pappret lät detta som ett grymt recept på ett riktigt monster till lössnömaskin, men hur har den fungerat? Med en vinter bakom styret har vi fått lära känna skotern på djupet, vilket gör att vi har både ris och ros att dela ut. Följ med på vår färd så får ni läsa mer!

Vi börjar från början

Projektmaskinen för 2023 är alltså en Polaris Khaos Boost 155”, en brutal lössnömaskin redan ur kartong. Men som vi valt att utrusta med det där ”lilla extra” för att få en om möjligt ännu bättre maskin. Utrustningen som monterats är stötdämpare från Öhlins, framvagn och styrspindlar från Z-broz, en huv från Skinz, extrakylare från VCLS, boggieskensförstärkare från Airlines, dekalkitt från Swetown samt lite andra mindre detaljer som tunnelväska, skydd för luftintagen samt skidgummit från Durapro. Montaget av utrustningen gjordes på Modshop som även monterade ett variatorkitt, vilket ger ännu mer drag i armarna på detta krutpaket!

Utmanande snöförhållanden – hur funkar det?

Under vintern har vi haft mycket varierande snölekar där man ena färden studsar på stenhårda gammelspår, medan man på nästa tur lyckas hitta meterdjup pudersnö. Vi skall inte sticka under stolen med att lössnön ligger oss varmt om hjärtat, men även den hårdare snön blir rolig att köra på när man har en rapp skoter med en lätt känsla. Att bokstavligen hoppa upp ur snön vid gaspådrag, det är en häftig känsla. Däremot är den kompakta snön inte förlåtande och det tar mer på krafterna att köra. Detta blir dock betydligt lättare om man har bra inställda stötdämpare. Här har vi sett fördelar med stötdämparna från Öhlins. Inte bara de faktum att dem har ett mycket stort justeringsspann, men även att dem hållit sig konsekventa genom hela säsongen. Vi har faktiskt inte ändrat inställningarna allt för mycket under säsongen utan hittade ganska snabbt en inställning som kändes rätt, och som sedan hållit den mer eller mindre oförändrad hela säsongen – något som gjort det lätt att lära sig lita på maskinen då den aldrig gör något oförutsett.

Körning i kompakt snö

En fasa för förare av lössnömaskiner är kylningen. Ni som vet, ni vet. Men faktum är att en skoter som denna är gjord för att gå i lössnö och inte på hårda spår. Polaris Khaos Boost 155” har exempelvis en mindre kylare än vad man hittar på syskonmaskinen Khaos 146” och den har dessutom en turbo som även den behöver kylning. Därför kan man finna det utmanande att hålla motortempen lagom under transportsträckorna. Vi hittade en lösning genom den luftkylda VCLS kylaren, som har en termostatstyrd fläkt som slår in när temperaturen ökar. Kring 60 grader hamnar skotern på när vi kört hårdspår. Detta ser vi som helt acceptabelt, sedan går det säkert att få ut mer från denna kylare om man kör med originalhuven. För det blir lite fel när det främre förvaringsfacket på Skinz huven täcker delar av kylaren. Vi har alltså inte gett lösningen de bästa förhållandena, men trots det fått bra effekt – ett tips för er som trotsar hårdspåren med lössnömaskiner.

Lössnömaskinens rätta element

Väl i pudersnön hittar denna Polaris Boost 155” hem, det råder det inget tvivel om. Här gör sig turbon som bäst och det är skrattretande roligt att ta sig fram genom skogen och känna hur det bär iväg vid varje gaspådrag, även när farten har tilltagit. En brutal lössnömaskin som aldrig tycks sluta att mata! När man kommer till en häftig brant så gäller det att släppa lös alla hästarna och låta matthastigheten göra jobbet. Det är då imponerande hur bra man tar sig när man förmår sig att hålla tummen mot styret, 3” matten gör ett grymt jobb och det är nu man får mest valuta för pengarna.

Teknisk skogsåkning, en utmanande aktivitet

Klart att skotern klarar teknisk skogskörning där det framförallt sker snabba gaspådrag i korta sekvenser, men det är inte samma rapphet i denna skoter som i syskonmaskinen 9R. Kanske är det även vanan att köra med hög matthastighet som gör att man finner det svårare att köra omkring på mellanregistret vid den mer tekniska skogsåkningen. Här finner vi ofta att man vill få sträcka ut benen på maskinen. Variatorkittet som monterades av motorhuset har helt klart gjort sig värd namnet och ger en rättfärdig rapphet som i vår mening gör skotern lättare att köra när det kommer till teknisk åkning. Den klarar alltså av teknisk skogsåkning mycket bra, men vill man ha en skoter ännu mer lämpad för denna aktivitet så skall man nog snegla mot 9R istället.

Utrustning med mer valmöjligheter

En sak som vi laborerat med under säsongen är spårvidden, då man med Zbroz Traverse styrspindlarna inte bara får en 19mm lägre spindel, den ger även möjlighet att ytterligare smalna av spårvidden. Vi har under stora delar av säsongen kört med skidorna i det smalaste läget, alltså 10mm smalare än original och tycker att det har fungerat bra. Det förbättrar såklart inte ledegenskaperna, utan gör nog den saken värre. Men vi upplever att det gör skotern till en ännu mer renodlad och lyhörd lössnömaskin. Så för den körning som vi sysslar med mest har det varit positiva intryck, sen måste vi erkänna att det även ser riktigt läckert ut med de CNC frästa styrspindlarna på skotern.

En perfekt lössnöskoter – eller?

Så en brutalt kapabel lössnömaskin, men även solen har sina fläckar och Polaris slipper inte undan obemärkta. För att vara en skoter gjord för lössnö så är det mycket irriterande att man vid den bästa snön får som mest problem. Detta med en inkonsekvent gång av skotern. Det händer ibland att motorn tappar helt i effekt när den antingen får i sig för lite luft eller inte får ut nog med avgaser, exakt anledning skall vi inte påstå att vi vet, men det sker primärt vid de djupaste puderdagarna. Nu har detta inte hänt allt för många gånger under den gångna vinter, men det räcker med 2-3 tillfällen på en dag för att en viss känsla av att skotern inte är 100% ska infinner sig. Vi tycker att man skall kunna klara sig utan sådana problem på en så pass renodlad lössnömaskin.

Bedömning av utrustningen

Utrustningen vi har monterat på skotern har i överlag levt upp eller överträffat våra förväntningar. Grym finish, bra funktioner och en kvalité som lever upp för namnen. De små sakerna vi kan nämna är att vi stört oss lite på dragkedjan för det övre facket på Skinz-huven, öglan för dragkedjan fladdrar lätt omkring i vinden och misstas lätt för att vara en liten gren som fladdrar i vinden, som man blir frestad att plocka bort. Alltså en detalj man helt klart kan leva med med tanke på den goda funktionen som man har av facket. Framvagnen har ingen påverkan av skoterns prestanda, utan har samma geometri som originalframvagnen, detta kan vara värt att veta. För om man skulle råka köra sönder en A-arm så kan man helt enkelt byta till en original A-arm medan man väntar på leverans av en ny. Vi har dock klarat oss utan denna typ av missöden i vinter, och de stötar man åkt på har framvagnen klarat av bra. Den detalj som gjort mest åt skoterns prestanda har i år varit stötdämparna från Öhlins. Som tidigare nämnt har man ett betydligt större justeringsspann på dessa än original, vilket gjorde att vi hittade en grymt bra inställning fort. Sedan har de även fungerat konsekvent under hela säsongen.

Sammanfattningsvis

Vår dröm om att få ett riktigt monster till lössnömaskin har helt gått i uppfyllelse, Polaris Khaos Boost 155” med denna extrautrustning är den vassaste kniven i lådan och det känns sorgset att tänka tanken att den inte kommer vara med i testflottan för nästa säsong. Om än det funnits tillfällen där man blivit irriterad på skotern så är det som bortblåst nästa sekund när man får känna hur kapabel maskinen är. Det är en intressant mix av en lätthanterad men samtidigt extrem skoter detta är. Mycket smidig att köra och ställer sällan till med överraskningar, men som med ett rejält klös i drivlinan gör att man tar sig till skrämmande höjder.

Beställ dina egna delar för din snöskoter:

MODSHOP

ÖHLINS

MOTORHUSET

ZBROZ RACING

SKINZ PROTECTIVE GEAR

SWETOWN

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

TORD´S MOTORSERVICE

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen