Sledtrax projektskoter
POLARIS 9R – PROJEKTMASKINENS FÖRSTA TUR
Sledtrax kanske mest omfattande skoterbygge står klart och efter en vecka med arktisk kyla fick vi äntligen läge att testa vår Polaris Khaos 9R. Även om vintern kom tidigt och kylan har hållit i sig bra så kan vi önska oss mer snö. Men vi riktade kompassen mot Gällivare där vi hört att det finns mer snö som fortfarande är lös. Det är många delar som är utbytta så det var lite nervöst att se om allt skulle lira, och hur det gick får ni ta del av här!
Kärlek vid första ögonkastet
Att ge nytt liv åt en Polaris Khaos 9r genom att modifiera den till den ultimata maskinen har varit en resa som fått de flesta med skoterintresse att höja på ögonbrynen. Genom att sätta ihop vår egen kreativitet tillsammans med några av de ledande tillverkarna på eftermarknaden i arbete har vi skapat en skoter som inte bara imponerar på papperet utan också levererar en körupplevelse som överträffar alla förväntningar. Dom första milen gjordes i norrbottens inland och närmare bestämt i Gällivare. Här hade snön klarat sig bra efter både extremkyla samt varmgrader och vi fick faktiskt känna på lite puder.
Byggd för nya utmaningar
Att ta sig an backar och utmanande terräng med en Polaris Khaos 9R är i sig en adrenalinfylld upplevelse, men när maskinen är modifierad med de bästa eftermarknadsprodukterna, blir det en helt ny nivå av spänning och prestanda. Nu har vi dock mest kört för att kunna känna efter och testa så allt fungerar. Där bland annat variatorvikterna från ibexx har fått några extra magneter för att hålla nere motorvarven. Mattans linjering har kollats då vi klyvt den själv och det har fungerat toppen, klyvningen har dessutom gjort att den inte fransar sig på sidorna och ser riktigt fräsch ut.
Den första körningen med projektmaskinen är imponerande. Med en kraftfull motor som redan är en prestandamonster i sig själv blir upplevelsen ännu mer intensiv när den kombineras med toppmoderna eftermarknadsprodukter. Nu ska vi bara toppa variatorkittet med en mappning från Maptun som ska ge än mer ryt i maskineriet, vi frågar oss själva om det är möjligt! Då den redan går otroligt bra!
Fjädring och chassi
Polaris Khaos 9R är känd för att ha bra fjädring och chassi, men med tillägget av högkvalitativa stötdämpare från Öhlins blir körupplevelsen ännu mer fantastisk. Och redan efter den första helgen där vi ändå har kört relativt lugnt så känner man hur stor skillnad det blir med dessa stötdämpare och dom tillsammans med boggiskenor och framvagn från Iceageperformance ger en otrolig trygghet när det blir hopp och hårdare körning. Senare kommer vi att testa oss fram med inställningarna av stötdämparna för att passa olika terrängförhållanden, samt att passa förarens tycke och smak.
Styling och ergonomi
Eftermarknadsprodukterna sträcker sig inte bara till prestandauppdateringar utan inkluderar även stil och komfort. Styret från Cheetah och Secos dynöverdrag ger ger bra kontroll och komfort under körningen. De nya dekalerna från Swetown och Oxbows Led lyse ger inte bara maskinen ett unikt utseende utan förbättrar också sikten och säkerheten under körningen. Lamporna är dessutom superlätta och passar bra med Skinzhuven när man vill hålla vikten nere med ett rått utseende.
Sammanfattning
Nu har vi bara skrapat lite på ytan med vår projektmaskin och nu när den riktiga körningen börjar ska det bli otroligt intressant att se vart vi kan ta köregenskaperna på denna maskin. Vi ska justera stötdämpare, mappa motorn och se om vi ska göra ytterligare justeringar av variatorerna för att matcha effekten. De prestanda-, komfort- och teknikförbättringar som dessa produkter ger, förvandlar en redan imponerande snöskoter till något extraordinärt. Och redan nu känner vi att detta bygge kommer att ge många leenden under hjälmen denna vinter. Häng med här på Sledtrax för att inte missa någonting!
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Se fler SledtraxTV