Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

POLARIS BOOST 155 PROJEKTMASKIN – DELRAPPORTERING

Snön har ännu inte blivit som vi önskade för vår projektmaskin, men den 155” långa Polaris Boost maskinen är trots detta ett riktigt glädjepaket. Vår långtestning av maskinen fortsätter helt enligt plan och vi börjar komma närmare sanningen kring vad detta är för en snöskoter. Om än vi ibland känt att man är utanför modellens element och kör, så har vi pressat på och ni ska nu få läsa mer om våra fynd!

Färden med projektmaskinen fortsätter!

Sedan senaste artikeln ni har kunnat läsa, där lössnön låg djup och 3” mattan fick visa sina absoluta styrkor, så har det hänt en del saker. Termometern har flera gånger varit uppe på röda siffror och snön har fallit ner från träden i skogen. Körningen är nu en helt annan sak, men vad gör väl det? Detta är helt normala förhållanden i Skandinavien och en snöskoter för denna marknad skall väl klara detta. Därför har vi inte legat på latsidan, utan vi tog med vår Polaris Boost 155” ut i skogen för att se vad detta skulle kunna bli. Men före vi kunde ta oss iväg var det dags för en översyn, skotern hade nämligen gått 28 mil vilket innebar en första service. Detta känns tryggt att göra men är även ett obligatoriskt moment om man vill bibehållande den marknadsledande garantitiden om 5 år.

Ett kort samtal till Tidy Powersports så var servicen fixad och de åtgärdade även bulletiner som fanns att göra på maskinen. På plats hos Tidy kollade vi även in deras mycket fräscha och fina butik, som inte bara var fullproppad med roliga tillbehör, utan även gott om både nya och begagnade maskiner, precis som vi vill att det skall vara! Med detta ur världen var det alltså dags för efterlängtad skoterkörning och på schemat ligger lugnare körning i inlandet, där vi vet att blidan varit hård. På plats och med tunnelväskan fullproppad så blir vi positivt överraskade, 3” mattan lyckas såga sig genom den hårda skorpan och det resulterar i ett ”rulleföre” utav rang.

Hårdare snö ger tuffare körning

Med tanke på föret är det svårt att hålla körningen lugn eftersom både fäste samt effekt finns i överflöd. Det är något speciellt när man hör hur turbon börjar ladda, som gör att man bara vill ge mer och mer gas för att få känna hur det drar i armarna. Men när det kommer till den tekniska skogskörningen så är det desto tuffare. Klart är att det underlättas genom att ha en ytterligare smalare framvagn, tack vara den ökade justeringen som finns på Zbroz styrspindlarna. Samt att stötdämparna från Öhlins går att köra mjukt inställda utan någon tendens till genomslag, vilket gör den tuffa körningen betydligt enklare. Körningen i detta före är mer krävande än vad pudersnön har att erbjuda, så efter ett tag i skogen försöker vi återgå till lite lugnare körning och utforska nya områden istället.

Åter till lugnare vatten

När vi kört lugnt ett tag så stöter vi dock på ett bekymmer, då vi drar igång skotern går den bara på en cylinder och vi kan därför konstatera att ett stift slagit igen. Detta är ett tämligen känt bekymmer som varit på vissa av Polaris modeller, men det är inget vi drabbats av på denna skoter och vi blir därför förvånade när detta inträffar. En gång är ingen gång? Vi byter bara ena stiftet och kör vidare hela dagen utan några vidare problem. Men vi kan konstatera att Boosten inte är gjord för att smyga omkring med, och som förare är det svårt att hålla varvtalen nere då man vet precis hur kul det blir när man gasar på lite. Visst, motortempen håller sig i schack tack vare extrakylaren från VCLS, men det känns helt enkelt inte rätt att puttra omkring i skogen på ett krutpaket som detta som är kapabel till så mycket!

Slutsatsen för denna gång

Vi ser nu fram emot mer inspirerande körning när snön förhoppningsvis bättrar sig under veckorna framöver. För en sak är säker, denna maskin är kapabel till så mycket mer än bara lössnökörning och skogsåkning, nu vill vi testa vingarna på den och under nästa artikel kommer ni kunna läsa mer om detta!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

TORD´S MOTORSERVICE

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen