Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS BOOST INDY VR1 – LÅG VIKT, HÖGT LADDTRYCK, MAXIMAL PRESTANDA!

Det har knappast undgått någon att det varit mycket fokus på lössnömaskiner de sista åren men faktum är att en av de maskiner som undertecknad såg mest fram emot att testa var Polaris nya Boost Indy VR1. En ledracer med turbo!!! Som skulle testas i klippiga bergen där det finns kilometerlånga raksträckor blandat med kurviga partier som sträcker sig upp mot bergstopparna på 3000 meters höjd. Och det med en maskin som levererar minst 180 hästkrafter oavsett om vi närmade oss topparna. Håll i er för nu bär det iväg!

Överladdad provkörning

Det var lite moln på morgonkvisten på den vinterstängda flygplatsen utanför West Yellowstone men trots det var det en av de uppradade testmaskinerna som lös lite extra. En orangemetallic Polaris VR1 Boost, men det var inte bara färgen som sticker ut. Det är en ledracer med överladdning vilket ger den cirka 180 hästkrafter och vi vet hur bra den här motorn går i lössnömaskinerna.

Hur bra går då en skoter med kort matta med relativt låga kammar som går betydligt lättare än en lössnömatta och nu ska vi dessutom köra på nypistade leder. Vi klämmer och känner lite på maskinen innan vi drar iväg och vi öppnar kartan på den fina 7s displayen där vi ser hela lednätet. Suget på att åka iväg blir inte mindre då vi ser körningen vi har framför oss kommer att bli perfekt för denna maskin.

Behövs det turbo?

Vi vrider igång motorn och redan under de första sträckorna går det väldigt snabbt att ta täten bland maskinerna vi har med oss denna sväng. Med en bred och stadig framvagn är det verkligen superkul att ladda fullt mot de tväraste kurvorna för att snabbt bromsa med en sladd in i vallen som blivit och sedan full gas ut igen. Och innan vi hunnit lämna vårt startområde så sträcker det ut sig några riktigt långa och breda raksträckor, har vi någon toppfart att prata om? Ja, denna maskin går helt galet snabbt och toppfarten rör sig förmodligen runt tre gånger snabbare än tillåten hastighet i Scandinavien.

Tack vare den otroliga kraften i motorn och den låga vikten har Polaris även kunnat anpassa drevningen för höga hastigheter. Trots att vi startar på 2000 meters höjd så går motorn galet bra då turbon kompenserar för syrebristen och man får sig ett skratt varje gång man vågar titta ner på hastighetsmätaren. Man blir förvånad över hur trygg en skoter kan kännas även i höga hastigheter och en styrning som är direkt utan några oväntade kast.

Behöver man då en turbo på en ledmaskin? Det korta svaret är nej och det långa svaret blir att effekt är otroligt roligt och adrenalinframkallande och känslan man får med en maskin som aldrig slutar att accelerera är enormt häftig. Har man råd och vill vara värst så är en VR1 Boost definitivt rätt alternativ.

Köregenskaper

Nog pratat om effekten, nu vet vi att detta är en av de snabbaste skotrarna på marknaden men hur är den att köra? Fjädringsmässigt har Polaris valt en premiumstödämpare från Walker Evans som är ställbara för att kunna anpassas efter förarvikt och smak samtidigt som dom tål riktigt tuff körning. Sen har man gjort sidokåpor och rutan speciellt anpassad för Indy modellerna för att minimera vind och avkylning på föraren. Och vi har på denna modell de smarta handtagsvärmarna som man kan ställa in exakt på den temperatur man vill ha respektive handtag samt gassked på och det är oavsett den omgivande temperaturen.

De reglerar sig helt enkelt själv för att alltid hålla den temperaturen man önskar. Allt detta tillsammans med en modern förarposition gör denna ledracer riktigt bekväm och man kan lika gärna ta en mystur som man kan försöka att spränga ljudvallen.

Sammanfattning

För att summera dom första intrycken så måste vi säga att vi är väldigt imponerade av hur fina de nya turbomotorerna är att köra, fin effektkurva som kan köras både lugnt men även bli helt vild när man låter den andas ut för fullt. Och den nya Indy VR1 Boost är verkligen en läcker toppmodell som Polaris tagit fram. Här har man både enorm toppfart, bra komfort och en fjädring som man bara kunde drömma om för några år sedan. Vill man sitta på Polaris snabbaste maskin så är Indy VR1 Boost ett självklart val!

Gillar du kläderna? Titta in  FXR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Trax Impressions

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

LINDROTHS MOTORCENTER

TORD´S MOTORSERVICE

KALIX MASKINER

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

EFFEKT POWERSTORE

ÅSARNAS SKOTERSERVICE

POWERSPORT CENTER

SALAB

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen