Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

POLARIS INDY EVO – UNGDOMARNAS NYA FAVORIT?

Tillverkarna jobbar ständigt med att locka nya människor in i världens roligaste sport skoteråkning. Och klivet från barnskotrar till fullstora maskiner har varit i största laget fram tills nu. Polaris har tagit uppdraget på allvar genom att bygga en lite mindre Indy med tilläggsnamnet EVO. Det är namnet som skvallrar om att det är något nytt och spännande med denna modell.

Det första som slår en när man ser Polaris Indy EVO är lite nya former på sidokåporna, men i övrigt ser det ut som en vanlig Indy. Jaha vad är det som är nytt och spännande med denna? Jo det visar sig när man ställer sig bredvid maskin. För nu ser man verkligen att den är betydligt mindre i sin storlek jämfört med en fullstor skoter. Tänk om man fick bli barn på nytt.

Målgruppen är inte enbart ungdomar utan även lite ovana förare som vill lära sig köra snöskoter. Storleken gör att maskinen upplevs lättare att hantera, och den låga tyngdpunkten ger Indy Evo mer stabilitet än man har på en betydligt högre och fullstor skoter.

När man sätter sig på Indy Evo sitter man riktigt bra även om den är lite mindre, och den ska inte förväxlas med en barnskoter. Här sitter man bra oavsett om man är tonåring eller vuxen. Tanken ifrån Polaris är att det här är en maskin man ska kunna växa med, både som chaufför och storleksmässigt.

De flesta av dagens skotrar går också som kulor och krut med rätt aggressiva variatorkalibreringar från fabrik.
Därför har Polaris valt ett väldigt lågt inslagsvarv i variatorerna för att få så mjuk start som möjligt. Man har även monterat en elektronisk begränsning i motorstyrningen, den gör att maskinen inte går att köra snabbare än cirka 80 kilometer i timmen.

Allt för att det ska kännas tryggt och lätt att köra Indy Evo.

Men bara för att maskinen är trygg att köra betyder det inte att den är tråkig, 80 kilometer i timmen är snabbare än man kan åka där leden är som mest ansträngande. Skidorna ligger stadigt på marken nästan oavsett hur tvära kurvor man tar, och den vill sällan eller nästan aldrig lyfta på innerskidan.
De är dessutom ställbara om man önskar att ändra bredden mellan skidorna.
När man åker med full attack har man kontrollerade ställ i kurva efter kurva och man blir faktiskt som ett barn på nytt. Ett ytterligare steg i att göra maskinen lättkörd är att man tillverkat ett gashandtag som är ovanligt långt. Istället för att gasa med tummen som man lätt kan bli lite trött i, använder man istället nästan hela handen för att skona tummen. Inte för snabb inte för långsam utan en riktigt lagom och lättkörd skoter.
Vi på sledtrax tror att nya Polaris Indy Evo kommer att bli omtyckt av oerfarna förare som vill börja med skoteråkning.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Se vår review av nya Yamaha VXR 💦 Vad är nytt? Hur går maskinen? Se hela filmen på www.sledtrax.se 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen