Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

POLARIS KHAOS MODSLED

Vår projektmaskin Polaris Khaos har genomgått flertalet stora uppgraderingar för att se hur långt vi kan optimera årets värsting från Polaris. Allt från stötdämpare, framvagn och skenförstärkningar till dyna, huv, styre, bågar och variatorkitt har monterats. Hur är då detta lössnömonster att köra? Det ska vi ta reda på nu när vi varit ut på en första provtur i det vita guldet.

Foto: Anders Amundsson


Största skillnaderna?

Polaris Khaos är redan en extremt potent lössnömaskin från fabrik och trots många stora modifieringar är skillnaden mellan vår projekt maskin och en stock Khaos relativt små. Men den största förändring man känner av är dämpningen från DBC – Sweden och Fox. Med möjlighet att smidigt kunna ändra sättningen från soft-medium-firm-lock med en knapptryckning från styret blir det väldigt enkelt att få optimerad fjädringsinställning hela tiden för all typ av körning. Även den höjda framvagnen från Z-BROZ Racing och den nya geometrin från Z-BROZ Racings spindlar gör maskinen ytterligare något steg smidigare vid teknisk körning. Framförallt vid tvära kast i brant terräng med mycket träd.

Foto: Anders Amundsson


Hur är den att köra då?

Som Askungen säger ”alldeles alldeles underbar” alltså VILKEN MASKIN! Utan tvekan är Polaris Khaos en av de mest lättkörda maskiner jag någonsin suttit bakom styret på. Titta dit du vill köra, tryck försiktigt till på fotsteget och låt skotern göra jobbet, närmaste beskrivningen är att Khaosen går likt ett tåg på räls. Med ett lägre styre av märket Cheetah Factory Racing från DBC – Sweden blir maskinen ytterligare några steg mer kontrollerbar vid skråkörning. Fäst blicken mot målet, lägg ned skotern och pumpgasa. Polarisen har än så länge inte någon gång gjort en ”wash out” under en skråkörning. Variatorkittet från Motorhuset med andra vikter, fjädrar och helix ändrar karaktär både i backshift vid omtag men likaså i rapphet från botten. Imponerad!! Helt klart ett ord som beskriver undertecknads första turer med maskin.

Foto: Anders Amundsson


Övriga modifieringar:

Både skenförstärkare och bakbåge som monterats från Motorhusets egna Airline serie är något som förstärker maskinen samtidigt som det ser bra ut. Dock har det inte kunnat testas fullt ut än då undertecknad inte provat att hoppa med skotern än. Dyna och huv från Modshop och Skinz Protective Gear är däremot något som gör skotern både lättare till vikt men också enklare vid tekniska partier då dynan är lägre än original och gör det lättare att hoppa från fotsteg till fotsteg.

Foto: Anders Amundsson


Sammanfattningsvis:

Polaris Khaos är en grymt bra snöskoter redan från fabrik men vill man lägga lite extra slantar och montera lull lull gör det skotern några steg värre och än mer lättkörd. Vår projektmaskin Polaris Khaos är barnsligt kul och i kommande delrapport ska vi ta reda på hur den går i riktigt riktigt djupt puder.

Läs fler artiklar om PROJEKTMASKINER

Kontakta din lokala Polaris handlare:

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

MOTORHUSET

TIDY POWERSPORTS

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen