Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

PREMIÄR FÖR POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146″

Efter veckor av spanande på väderleksprognosen ser vi äntligen att snötäcket byggts på och det var nu dags att ta sikte mot fjälltrakterna för jungfrufärden av vår Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 146. Tankarna snurrar om hur det skall gå att köra en kortare lössnömaskin i den djupa lössnön som nu lagt sig som ett täcke över fjällvärlden. Nu är det upp till bevis, följ med på vår första tur med denna långtestmaskin!

Snörapporterna är lovande och faktum är att vi bitvis spränger snödrivor med bilen för att ta oss fram till Gautosjö, som är utgångspunkten för premiärturen av vår 850 RMK Khaos Matryx Slash 146. Ett leende växer på läpparna när vi närmar oss stugbyn och tanken slår en att man kanske är lite speciell som blir såhär lycklig av att befinna sig mitt i en snöstorm. Samtidigt blir vi en aning nervösa då det i släpet denna gång är en MATRYX SLASH 146” maskin. Till råga på detta har vi nu 5 kördagar bakom styret på 165” maskiner tack vare vår fantastiska resa till Kanada, vilket inte gör en mindre nervös. Detta kommer att bli spännande.

Morgonen gryr och med rekordfart är vi ute på parkeringen hos Camp Gauto för att starta färden upp mot fjällbjörkarnas land. När vi kör skoterleden upp känner vi att dämparna ur kartong är inställd i ett väl mjukt läge för vår smak och efter ett snabbt stopp har vi klickat om dämparna i boggien samt spänt upp fjädern lite och nu går färden vidare för att se vad detta ger för resultat. Skillnaden är markant och nu känner vi oss mer hemma bakom styret. Innan avfärden har vi justerat in reglagen så vid detta läge känner vi oss väldigt bekväma med maskinen, trots att vi inte har några timmar bakom styret. Något vi slås av såhär tidigt i körningen är att den slimmade tanken och dynan gör mycket åt känslan av skotern och det känns tydligt att detta är en ny plattform som vi kör. När vi sedan svänger av leden ut på en närliggande myr då märker vi att detta är en busmaskin av rang!

Med skidorna i luften far vi fram längs myren och det är roligt, barnsligt roligt. Att studsa fram i pudersnön för att sedan lägga ner skotern för en snäv pudersväng som avslutas med att skoter tar sikte mot himmeln. Det är lekstuga direkt vi kommer oss ut i snön med andra ord. Med ett stärkt självförtroende tar vi nu sikte nog närmsta brant för att se om vi håller oss flytande. Trots den korta mattan bygger serie 6 mattan bra med fart när vi närmar oss backen och när klättringen är påbörjad känns allt bara bra. Det är först när vi tar om på gasen för att byta riktning som vi inser att den inte bygger upp farten lika snabbt som vi är van. Istället går mattan ner lite djupare i snön för att några meter senare börja klättra sig upp och sakta men säkert bygga upp fart vilket gör att vi får ta sikte lite längre fram för att styra siktet upp mot backen igen.

Det står snabbt klart för oss att en viss omställning i hur man kör kommer vara nödvändigt. Inte bara för att hålla farten uppe bättre vid klättringar, utan även för att hänga med när man måste vända i backarna. När farten tar slut och man flyttar bak tyngdpunkten för att göra en vändning går det ruskigt fort. Det smäller bara till så har skotern bytt riktning, vi tror dels att detta har att göra med längden av mattan, men framförallt den smala och korta tunneln som inte bromsar någonting i snön. Med vetskapen om detta tar vi och försöker oss på en ”hopover”, som snabbt övergår till en så kallad ”bow-tie” när vi inte hinner med i rotationen utan istället hamnar som en mantel bakom styret. Med ett leende på läpparna styr vi åter ner mot det öppna myrarna för att vila upp oss samt samla krafter för en ny sväng upp i skogen.

Nere på myren är det dock svårt att sitta still, det är helt enkelt för roligt att snirkla omkring och känna hur skidorna lättar så fort man ger full gas. Resorna upp i skogen växlas sedan av med bus nere på myrarna och ungefär så fortsätter dagen för oss. Efter några mil märker vi dock att mattan vid ett tillfälle rappar till. Detta är inget vi räds av, detta är helt naturligt då mattan töjer ut sig en del när dem är nya. Det enda som behöver göras för att åtgärda detta är att spänna mattan, något som enkelt kan göra ute på fält om man bara har med en 16mm och en 10mm nyckel. Därefter går färden vidare och vår nervositet om att köra en kortare lössnömaskin är nu helt bortblåst. Istället är vi taggade och nyfikna kring vad som är möjligt att göra på denna maskin. För en sak är säker, detta är ett riktigt busfrö till snöskoter.

När vi styr åter mot stugan kan vi konstatera att premiären blev en succé. Flera fastkörningar rikare siktar vi nu mot en lång och rolig säsong, där vi hoppas att ni vill följa med oss längs vägen. Ni kommer här att kunna se flertalet artiklar där vi fortsätter att sätta våra långtestmaskiner på prov och i nästa artikel för just denna maskin kommer vi att gå igenom lite tillbehör som monteras för att få Polaris 850 MATRYX SLASH 146 ännu bättre lämpad för undertecknad.

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Försäkra din Snöskoter via Svedea

Kontakta din lokala Polaris handlare:

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen