Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

PREMIÄRTUR FÖR YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Klockan har slagit och det nya året är påbörjat. Därmed var det hög tid för oss att ta ut nya Yamaha Mountain max 154 för att rivstarta 2021 med en efterlängtad premiärtur. Efter att ha klämt på nyförvärvet i garaget river ivern i kroppen och längtan efter att ta sig ut är enorm. Häng med på vår första sväng i den djupa pudersnön som kom perfekt i tid för att starta det nya året.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 FÖRARE HENRIK NILSSON

Efter att ha ringt ut skitåret 2020 och välkomnat nya 2021 väntade inte mindre än tre arbetsbefriade dagar. Vad passar inte bättre då än att ta de första vingliga stegen mot en lång vintersäsong? Som grädden på moset hade vi dessutom haft vädergudarna på vår sida som lägligt nog sett till att det låg mängder av lössnö längs norra Sveriges inland. Med stor entusiasm startar vi Mountain Max:en för att nu få känna på denna nya skoter under de korta, gråa och kalla försäsongsdagarna.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 FÖRARE HENRIK NILSSON

Efter att ha tryckt igång Yamahan låter vi lyssna på den ljuva stämman av 2-takts motorn som står på tomgång medan vi ännu en gång säkerställer att allt är medpackat och att fickorna är stängda. När motorn fått lite värme i sig beger vi oss försiktigt ut för att börja den efterlängtade premiären. Såhär tidigt på säsongen får man vanligtvis passa sig för bristfälligt snötäckta stenar samtidigt som man är extra rädd om snöskotern tills de första reporna blivit ett faktum. Därför är det med en stor försiktighet som vi sakta tar vi oss fram genom skogen ut mot myrarna och öppnare områden.

Skotern känns nu väldigt mjuk och följsam, det känns naturligt att smyga på och variatoruppsättningen på denna Mountain Max visar sig vara väldigt mjuk och förlåtande vid lågfartskörning. Men när vi väl kommer ut på öppna områden är det kosläpp på riktigt!

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 FÖRARE HENRIK NILSSON

Nu låter vi Yamaha:n gå för fulla spjäll, 8300 RPM visar mätaren och den mjuka och lugna sidan är som bortblåst! Snön yr omkring oss när vi bokstavligen flyger fram över myrmarken, om än skotern fortfarande är ”rå” och sikten är bristfällig är det med ett leende på läpparna vi konstaterar att denna säsong kommer att bli riktigt rolig.

Desto mer vi kör omkring inser vi att snön bär bra mycket bättre än vad vi hade kunnat hoppas på. När man kommer upp mot bergssidorna går det faktiskt riktigt bra att köra enklare linjer. Men när solen börjar gå ner blir sikten obefintlig och vi beger oss hem för att hämta krafter.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 FÖRARE HENRIK NILSSON

Med laddade batterier och fulltankad skoter kommer den andra andningen, nu åker vi iväg för det kanske roligaste som finns under dagar som dessa – mörkerkörningen. Bestyckad med den senaste nyheten från M Tiger Sports – Superion Plus, ger vi oss ut i mörkret. Detta är en riktigt kraftfull lampa på 6200 lumen som vi under tidigare säsong haft stor lycka med. Om man verkligen behöver denna extrema ljusstyrka, det kan diskuteras. Faktum är att vi för det mesta kör vi omkring på halv ljusstyrka och då räcker batteriet bra mycket längre dessutom.

Till i år har man dock kommit med ännu större batterikapacitet, vilket gör att man inte behöver snåla på ljusstyrkan om man inte vill. Med en lampa som denna blir färden mycket säkrare och där det under dagen var obehagligt att köra på grund av den dåliga sikten är nu konstrasterna så tydliga som dem bara kan bli. Sen kan vi inte smyga undan med att körningen faktiskt känns lite häftigare när man svischar fram mellan träden och snösprutet lyses upp bredvid skotern. 

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 FOTO HIGHMARKSFILMS

Efter att ha bränt av ett antal backar känner vi oss mer och mer trygga med snötäcket och det bjuds till och med på ett antal rullevändningar från denna Mountain Max. Man kan säga att det är en skoter med många ansikten. Ena sekunden får man tack vare den mjuka variatorbestyckningen intrycket om att detta är en riktig smygare, sekunden senare väcker man motorn till liv och på ett ögonblick står skotern på tårna.

När man till sedan finner sig längs en klättring mot toppen av berget är det svårt att undvika att sätta fötterna lite längre bak på fotstegen och bara njuta av att skidorna tar sikte mot himmeln. Vi börjar dock misstänka att den nya modellen av Power Claw 2,6” är avgörande för hur kontrollerad skotern ändå känns vid busigare körning. Där vi tidigare funnit Arctic Cat Alpa One lite väl res-villig är denna lite mer sammanbiten och fokuserad. Något som bådar gott för de branta klättringar som komma skall under denna säsong.

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

När helgen börjar gå mot sitt slut tittar även solen fram och det är svårt att tro sina ögon när man glider fram över de låga fjällområdena och ser de underbara snöskulpturerna som en gång var träd. Den sista dagen kör vi bara lugnt och försiktigt, vi har fått utmana skotern och vi har gång på gång blivit positivt överraskade över hur allsidig denna skoter verkar vara.

Det råa motorljudet som gladeligen bjuder upp till sång för att sedan hålla stämman hela vägen upp för bergen utan att en endaste gång tänka på att sänka varven. Det är med goda framtidsvisioner som vi nu slutligen stänger släpvagnskåpan och börjar rulla hemåt med tankar om nästa helg. Nu har vi fått lägga 120km på denna långtestskoter från Yamaha och resan har bara börjat!

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Yamaha handlare:

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen