I takt med att ett mer tydligt vinterlandskap börjar träda fram i de norrländska skogarna börjar även längtan och ivern efter årets långtestmaskin att göra sig allt mer påtaglig. I år är det nämligen dags att kliva ner från 800-klassen, sadla om och kliva innanför portarna i 600CC stallet. LYNX Boondocker 600 är rovdjuret från de finska urskogarna som alldeles strax står på startlinjen i årets långtestflotta och vi ser verkligen fram emot att välkomna Lokatten Lynx boondocker 600 till Sledtraxfamiljen för att se hur hårt den river.
Till 2020 hittar vi den nya Rotax 600R E-tec snurran under huven på detta lodjur. Tar vi en tillbakablick till föregångaren är det många som upplevde en saknad av rapp gasrespons, något som Lynx sett till att ändra på till denna upplaga. På papper utlovas 5HK mer än i föregångaren och med en avsevärd ökning på gasresponsen ges det löften om att den ska vara kvickare än någonsin. Även fast de skakat fram fem hästar till, har de trots detta lyckats hålla nere bränsleförbrukningen. Lynxen påstår sig stå högst upp på pallen som klassetta vad gäller bränsleförbrukningen i 600 klassen. Om detta stämmer ska vi på Sledtrax ta reda på!
Lättar vi på kåporna möts vi av P-drive variatorn där de sparats in 1,3 kilo vilket innebär att det är betydligt mindre massa som ska rotera och därmed ska Lynx Boondocker bjuda på en smidig växling och vara stabil i varvtalen.
LYNX BOONDOCKER 600 har Radien chassit där det sitter en 36” framvagn, smäckrare fotsteg och mer slimmade kåpor. Likt lodjurets svans så har även LYNX BOONDOCKER 600 den avkortade bakändan då Shorty tunneln sitter på denna maskin. Detta innebär en kort tunnel som säger sig ska underlätta vid 180 graders vändningar och ge fina köregenskaper. Ryktet säger att den ger stabilare beteende vid skråkörning samt att den ger dig en mer smidig och lekfull maskin.
HÄMTNING AV MASKIN HOS ULF’S BILAR
Det är mitten av December och vi från Sledtrax har precis flugit över Atlanten från vår Kanada resa. Med en skoter iver som givetvis är på topp, vad passar då bättre än att besöka Ulf’s bilar för att hämta hem årets långtestmaskin. Äntligen, som vi längtat!
Vi möts av ett glatt gäng när vi kliver innanför den relativt nyöppnade butiken som slog upp portarna och invigdes under skoternsdag tidigare i höstas. En rymlig lokal med en väldigt öppen och luftig planlösning. Butiken är välfylld med allt från kläder, pulkor och skotrar men likaså med kunnig och väldigt tillmötesgående personal.
Ulf’s bilar har inte bara en stor lokal, de har även gott om verkstadsutrymme för en genuin service. Redan när vi klev innanför portarna var nya maskinen framkörd framför butiken och redo att lastas. Detta tack vare grabbarna i verkstaden som sett till att den är leveransklar för hemgång med sin nya ägare!
Pengapåsen överlämnad, papperna påskrivna och ett stadigt och glatt handslag med Ulf som är ägare av Ulf’s bilar var det äntligen dags att lasta och låta LYNX BOONDOCKER 600 göra sig hemmastadgad och ska få gosa till sig tills inlandet bäddats in i ett ordentligt täcke med snö. Skotersuget river ordentligt, men vi får fälla in klorna och vänligt vänta tills jultomten förhoppningsvis kommer med snö!
Under säsongen kommer det att justeras samt monteras lite av de godare karamellerna från MODSHOP, något som vi givetvis kommer att dela med oss av i kommande artiklar.