Kontakta oss

Sledtrax testar

SCOTT GENIUS 910 ST – FJÄLLEN PÅ SOMMAREN!

En varm och härlig dag i Juli beger vi oss ut med Scott Genius 910 ST i den vackra naturen i Stekkenjokk. Där slåss vi mot myggen å kämpar oss igenom den blöta marken. Ett roligt sätt att ta sig ut i naturen, men hur fungerar det tillsammans med en cykel? Det tar vi reda på nu!

Mer tid i naturen

Trailcykling i fjällvärlden blir mer och mer vanligt och kanske är det för att cyklarna har blivit bättre eller för att fler personer blivit mer intresserade av det helt enkelt! Det sistnämnda är det då för mig, så för att prova den här sommarens cykel från Scott så åkte vi iväg på en tur i de fina fjällen kring Stekkenjokk utanför Klimpfjäll. Scott Genius 910ST är modellen vi använder oss av och den har många bra funktioner att utnyttja. Tidigt på morgonen lastar vi av cyklarna på en parkeringsplats vid fjällen. En fin dag där solen skiner och lite lämplig vind, perfekta väderförhållanden för att hålla bort alla flygfän och temperaturen nere så det inte blir för varmt. Det första jag gör när vi cyklar iväg efter asfaltvägen för att åka mot en cykelled, är att släppa upp sadeln. Detta görs med ett reglage på styret som trycks ner och vips så kan man enkelt justera sadeln i bra höjd, riktigt enkelt. Sitter man i rätt höjd så att benen går sträcka ut ordentligt blir det mycket lättare och roligare att cykla.

Mindre vikt med kolfiber

När vi kommit in efter cykelleden och tagit oss ett par kilometer börjar det kännas en del i benen. Detta för att marken blivit mjukare längre in efter vägen och vissa partier fick vi till och med bära cyklarna framåt för att det blev för mjukt. Då var jag glad att cykeln är så pass lätt! Den väger in på 14,4kg. Ramen och styret är gjort av kolfiber medan svingen är av aluminium.

Cykeln är väldigt lätthanterlig dels tack vare just sin nätta vikt, detta tillsammans med alla smidiga funktioner så blir denna Genius en riktigt rolig cykel både uppför och utför i terrängen. Men glädjen varade inte speciellt länge. Under en riktigt blöt och tung sträcka där det kändes som att vi knappt tog oss framåt, trots att den lägsta växel var i så började vinden avta och stora svärmar med mygg surra runt huvudet. Då blev man extra motiverad att fortsätta trampa på, kanske lite hårdare till och med för att inte hinna bli helt uppäten.

Fjädring i toppklass

Längre fram där backen blev hårdare så ökade farten framåt. Då fick jag släppa på snabb justeringen av bakdämparen för att göra den mjukare. När man susar fram och studsar på stenar och gropar så känns det förvånansvärt mjukt på cykeln tack vare denna justeringsmöjlighet. När gupp och gropar absorberas upp av fjädringen så att det inte slår och studsar vill man bara att det ska gå fortare!

Öhlins RXF36m.2 framgaffeln har ingen snabb justering, men jag tycker att den fungerar riktigt bra så jag har inte känt behovet att justera den något. 160mm slaglängd är det fram och bak är det något mindre där vi hittar 150 mm på Fox float X nude dämparen. Men där finns det ju tracloc funktionen som möjliggör en snabbare justering via reglage på styret. En annan smart funktion jag gillar på den här cykeln är indikatorn som sitter bak i ramen. Den visar hur lång fjädringsväg som används och vilket häng man har på dämparen baktill.

Vi avslutar dagen

Leden närmar sig sitt slut och vi har spenderat cirka tre timmar cyklandes på fjället. Att tiden går fort när man har roligt stämmer för det kändes verkligen inte som att vi varit ute så länge. Scott Genius 910 ST klarar galant av terrängen i fjällen bortsett från de allra blötaste partier som inte ens den värsta cykeln skulle ta sig igenom. Med de 12 växlarna går det att cykla fort men även brant uppför, så tar vi oss runt den tänkta sträckan som har sina utmaningar. Med hjälp av justeringsmöjligheterna i dämpningen och sadeln får vi en så bekväm tur som möjligt och sammantaget en riktigt rolig och minnesvärd dag. En enklare färd tillbaka till bilen där vi återigen lastar cyklarna för att vila och ladda upp till nästa äventyr!

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Scott handlare:

SN MOTORSERVICE

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.