Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

YAMAHA SIDEWINDER X-TX SE 141″ – FÅR ALLROUNDKRYDDA ATT VERKA ENKELSPÅRIGT

Yamaha X-TX SE 141″, en svårslagen kombination av allt. Massor med motor, tillräckligt med matta för att vika av leden, men inte för lång när guppen tätnar. Kammarna på mattan är inte skyhöga och långt ifrån för små. Mest allround mattlängd i dagsläget besitter maskiner på 141-146″ och Sidewinder X-TX SE 141″ är inget undantag.

Precis som på varendaste en i Sidewindersläkten så får man rysningar av mullret när nyckeln vrids om, håret på kroppen ställer sig, motorn har ursinnigt med kraft och det blir man varse om bara av att vrida om nyckeln. Utseendemässigt är det en brutal maskin, de stora luftintagen för att turbon ska kunna andas ordentligt och ledslingan i överkant av lyktan skvallrar på något sätt om att det är mycket krut under huven.
Krut under huven det är det minsann, i det närmaste tvåhundra vilda hästar trycker det turboladdade fullblodet ur sig.

Man får värja sig från att hålla spettet från uppställningsplatsen i West Yellowstone men
redan ute på den nypistade leden ett par hundra meter bort så får tummen smeka gasen och en hel hop hästar hoppar kvickt till liv.

Yamaha har jobbat stenhårt på att minimera turbolagg på motorn, och det har man lyckats med fruktansvärt bra. I det närmaste handlöst som man rör gasen vaknar kusarna till liv och X-tx:en accelererar frenetiskt, mattan river fast i leden och slungar maskinen framåt.

Trots att den är hela 141″ så är ledkörning med tvära kurvor en trevlig upplevelse. Den kliver lite när kurvorna tätnar på, fast konstigt vore annat med 141″ lång matta. Ut ur kurvor är det inga konstigheter att åka full sula med bakvagnen tvärs över i kontrollerade ställ, helt klart en mäktig känsla.

Tillbaka till raksträckorna, vid fullt gaspåslag vid endast ett fåtal sekunder så pekar hastighetsmätaren på skyhöga siffror, och vore det så att mattan skulle greppa i samma sekund så skulle hastighetsbegränsningen vara passerad redan efter endast ett par sekunder. Nu törs vi inte leka med lagens man och håller oss till hastighetsbegränsningarna.

Efter att vi har provat på vad de välpistade lederna har att bjuda på så viker vi av och ger oss ut i djupare snö. Visst känns det att den är en aning kortare matta och lägre kammar när det kommer till lösare snö, och passar man sig inte och håller flyt på maskinen så står man där med skägget i brevlådan. Andra bullar blir det om man aldrig låter den stanna av, då kan man med motorns kraft paddla sig fram riktigt bra. Mattans snurr gör det möjligt att klättra på även i lösare snö uppåt. Där snön var mer kompakt men fortfarande ändå lös, där gasade vi upp i fina backar med friskt leende på läpparna. X-TX SE har mycket att tacka den vilda motorn för sin busiga attityd.

Fjädringen är beprövade Fox Float 3:or. Kanske inte det senaste inom dämparvärlden med dock en beprövad och riktigt bra dämpare, den fixar biffen på led utan några som helst problem. Faktum är att vill man till att hoppa så räcker de faktiskt riktigt långt även här.

X-TX SE 141″ är en riktigt Allroundmaskin, klarar av alla situationer utan att vara bäst på något, pulkdragare, backräcer och ledsmiskare, you name it!

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen