Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R – UTMANAR FJÄLLTERRÄNGEN

Lika taggad som man blir när det är dags för första körningen blir undertecknad även när det är dags för en riktig fjälltur. Terräng som är blandad med granskog till glesare björkskog i långa branter och fina drivor att ta en lufttur i. Drömmigt värre och som grädde på moset eller turbo på tvåtaktaren så fick vi sol under våra dagar i Saxnäs på Marsfjäll mountain lodge. Nu sotar vi ur avgasröret ett par dagar i fjällen på vår Ski-doo Freeride Turbo R.

Det är en tidig lördagmorgon och genom fönstret under frukosten ser man solen lysa på Marsfjällets topp, behöver vi säga att det knappast kan bli bättre. Inte ens temperaturen är emot oss och veckorna innan har det fyllts på med en del snö. Vi har passerat 20 mil på vår Ski-doo Freeride 850 Turbo R och nu börjar man känna hur maskinens egenskaper är. Något som vi hunnit testa en del är stötdämparna under transporterna efter led och det är verkligen stor skillnad på hårdheten mellan de tre olika klicken på justeringen. Därför kan man ligga på rätt hårt även efter leden trots att det är en lössnömaskin och i pudret klickar vi tillbaka på det mjukaste läget för att den ska vara lättkörd där.

Ny geometri på Ski-doo Freeride Turbo R!

Väl ute i snön har vi nu hunnit bekanta oss rätt väl med de nya egenskaperna på G5an jämfört med föregångaren och det är större skillnad än vad man hade kunnat tro. Man känner verkligen att man påverkar maskinen mer genom att förflytta vikten, när det är riktigt brant med lössnö så får man vara beredd på att flytta kroppsvikten långt fram för att hålla skidorna i backen. Men det gör faktiskt stor skillnad med nya boggien och vi tycker att det går att kontrollera maskinen på ett bra sätt. Dock hade vi gärna sett balataremsjusteringen som sitter original på Summit Experten även på Freeriden, då hade man kunnat korta av den de gånger man vill åka extra brant och släppa ut den när det är dags för bus och lek. Det är något som vi ska testa att eftermontera längre fram för att se hur stor skillnad det kan göra.

Drivlinan som levererar!

Även när vi kommer till skråkörning har G5 chassit nått till nya nivåer där man lättare håller en linje och bakdelen inte vill åka ner på samma sätt som tidigare. Hela maskinen känns mer harmonisk och då har vi ändå 180 hk under huven att leka med. Trots att det är en hel del kvar av inkörningen som är i längsta läget så går motorn riktigt bra, men man känner att det finns mer att hämta i variatorerna. Även här ska vi kika på lite nya saker, Modshop håller på att ta fram ett variatorkit för nya G5 Turbo R maskinerna som vi kommer att testa när maskinen är helt inkörd.

När vi ändå är inne på inkörningen så kan vi konstatera att det tar väldigt lång tid när det är dåliga snöförhållanden genom att motorn inte behöver jobba lika hårt och att bränsleförbrukningen blir relativt låg. På E-tec motorerna har man bestämt att det är en viss volym bränsle som skall passera genom spridarna innan inkörningen är färdig. Det är faktiskt något som vi hade hoppats kunna bli kortare så det räcker med 10-15 mils körning istället för cirka 35 mil som det blivit under årets snöförhållanden.

Är det någon skillnad mot G4?

De flesta kan se att det finns en del likheter mot G4 chassit på den nya G5an men när man sätter sig bakom styret så känner man att det är en helt ny maskin. Är det verkligen så stor skillnad som vi påstår? Ja, det kan vi faktiskt intyga då vi har en otroligt fin balans tillsammans med en drivlina som går bättre än någonsin. Vi hade inte kunnat tro för tre år sedan att en tvåtakts turbo skulle kännas så driftsäker och stabil. Samtidigt är det väldigt mycket kraft som finns där varje gång man trycker in handtaget utan något lagg. Sen har vi chassit som vi varit inne på tidigare som gör nya G5an till en av de vassaste maskinerna man kan köra i pudret just nu.

Nu ber vi till lössnögudarna att vi får en ordentlig påfyllning med snö där vi tror att denna turbomatade värsting kommer att kunna glänsa. Vår tripp i Saxnäs avslutas på bästa sätt med solens strålar som sakta blir allt rödare medan den kalla dimman lägger sig i dalgången. När skotern återigen står lastad i släpvagnen så längtar vi redan till nästa sväng.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in Jethwear

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Se vår review av Ski-doo Freeride

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

SOLLEFTEÅ SERVICE CENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen