Här har vi en maxad maskin på alla plan, det är såklart Ski-doo summit expert 850 turbo R i 165″ utförande vi snackar om. Denna otroligt kraftfulla maskin med turbo R motorn gav oss en åktur vi sent kommer glömma. I West Yellowstones djupa snötäcke bland de höga granarna, skapades minnen för livet.
G5 chassiet
BRP gav redan förra säsongen rev chassiet en ny era med G5 och därmed en helt ny look med massor av nya finesser och funktioner. Vi såg nyheter som förbättrar förmågan att skära genom snö likt en nyslipad kniv och hålla maskinen lättare på skrå, detta genom bland annat slimmade kåpor och fotsteg samt ny geometri i boggien. Även fler mindre synliga men väldigt betydelsefulla detaljer fixades såsom insug och utblås för att kyla av remmen och ett variatorskydd som integreras i kåpan. Detta skapar en kapsel runt variatorerna för att undvika värme från motorn och därmed få remmen att hålla bättre.
Ett vinnande koncept
Allt detta och mer därtill fick vi se gav goda resultat förra säsongen och BRP väljer att jobba vidare i samma riktning som då till 2024. Därav ser vi inga stora nyheter på Ski-doo Summit för denna säsong, men en väl fungerande maskin som ger glädjerus och otroligt många smiles per miles är något vi absolut ser!
Ski-doo Summit Expert – I sitt rätta element
Denna effektfulla turbon har inte bara kraft och längd för att ta sig brant uppför, med det nu mer välkända G5 chassiet som gör skråförmågan och känslan att skära bättre i snön blir denna maskin ett komplett lössnömonster. Den smala framvagnen på 34″ gör även denna maskinen lätt att hantera och trots sin längd känns den smidig. Summit är gjord för lössnökörning, så maskinen är verkligen i sitt rätta element här i USA när vi låter pudret glida över huven och vidare över piloten, även kallat white room!
165″, ja de är inte den vanligaste längden för oss här hemma men det var inga problem att utnyttja varje tum till fullo i West Yellowstones metervisa snö. När tummen får klämma åt ordentligt runt gasen är det bra om man tränat nyporna, för det är ett otroligt drag när de 76mm långa kammarna som sitter på powdermax x-light mattan får överföra kraften från den starka 850 E-TEC Turbo R motorn ner i den djupa snön.
Sammanfattningsvis
Så vill du ha en maskin gjord för riktig lössnöåkning i brant terräng har du en het kandidat här! Ski-doo Summit Expert gav oss verkligen en upplevelse av vilken skillnad det gör med turbo och suddade ut många fördomar om att en lång maskin inte kan vara busig och lekfull!