Ski-doo kom för första gången med deras 600 E-TEC motor inför 2009 års modeller, och har fram till idag endast fått mindre uppdateringar genom åren. Inför 2019 kommer Ski-doo med en helt ny 600 motor som vässats en hel del, utan att ändra bränsle och oljeförbrukning. Även hållbarheten utlovas vara lika god som på föregångaren. Här kommer några första intryck på den nya motorn som hoppat ner i det senaste Summit G4 chassit.
Motorstyrkan har ökat med cirka fem vilda hingstar. Men utan att ta i så vi spricker känns det som den hoppat upp betydligt mer gent emot den äldre E-tec 600ho.
Den är betydligt rappare än den förra motorn, som kunde upplevas lite sävlig i gassvaret.
När man presenterade nya 600R trodde vi mer att man skulle hoppa upp till 650cc som man gjorde med 850 för två år sedan när den kom, men så vart det inte den här gången.
Summiten med 600R motor kommer i Sp utförande och längderna 146” och 154”
Kamhöjden på maskinen blir 66mm vilket passar motorn utmärkt. Nytt för i år är egentligen bara möjligheten att få sexhundramotorn till nya chassit annars är allt sig rätt likt fjolårets summit SP 850.
Ute i snön trivs vi grymt bra på nya sexhundran, än en gång slås vi över det fina gassvaret.
Motorn matar på bra och trycker på riktigt länge, det känns verkligen som man lyckats med den här satsningen.
Vi letar oss in i ett lite tätare parti, och här glänser G4 chassits egenskaper. Maskinen reagerar direkt på förarens input och är bland dom mest lättkörda på marknaden.
Finheten med sexhundra är att man hålla gas betydligt längre än med storebror vilket gör att den känns lite kvickare och enklare att manövrera.
Det är klart att det absolut sista lilla inte riktigt infinner sig. Men känns sällan som att det fattas kraft heller. För är det massa kräm man vill åt får man allt gå på storebror om än 600R matar på duktigt.
Under provkörning i West Yellowstone var snöförhållandena dom bästa på flera år och 146” är absolut i kortaste laget i den tre meter djupa snön. Men Summiten sköter sig fint.
Vi ger oss allt på en hel del klättring. Backen som attackeras är både brant och snårig och här kommer 146” kvickhet till pass. Så fort vi möter på allt för stort motstånd så vänder man på en femöring nedåt. Den har inte alls samma tendens som storebror att skicka skidorna till himlen, utan man får betydligt mer kontrollerad maskin att jobba med.
Äntligen är Ski-doo med i matchen i sexhundraklassen. Här får konkurrenterna se upp för en grymt kompetent motståndare.