Tar sats mot branten, vänd där du inte tar dig längre och kom rakt ner mot kameran. Orden från kameramannen Matte är tydliga. Men orken på eftermiddagens sista timmar av körningen är trytande. Tre dagar på skoter, från tidig morgon till sena kvällen, har satt sina spår. Lyckligtvis så är Ski-doo Summit X 165″ en av de absolut smidigaste på marknaden och det här ska nog gå vägen. Tar modet till mig och med mjölksyra i armarna bär det iväg!
Väljer att inte satsa full mutter från första stund utan avvaktar en aning med tanke på att maskinen är 165 tum lång. Närmar mig brantare stigning och trycker in tummen fullt mot styret för att öppna alla spjäll. Skrämmer liv i varendaste häst i den 850 kubik stora motorn.
Hundradelen efter tummen touchat gasen är alla vakna och jobbar för högtryck.
Den tre meter djupa snön är väldigt lös, men trots det flyter det framåt i rask takt med hjälp av Powdermaxmattan och Summitens råstarka motor.
Snirklar mellan några granar som står tätt intill. Lättbruten är bara förnamnet och jag kommer igenom utan problem.
Men bakom träden så möter en klippvägg upp som inte siktades nedifrån. Här kommer Summitens kvickhet i reaktionerna till hjälp igen. Jag lyckas vända maskinen i ett halvt försök till hopover. Slingrar mig förbi hindret men nu är farten alldeles för låg för att komma vidare.
Maskinen vill inget annat än att hissa skidorna i vädret, vilket är ofrånkomligt oberoende av maskinval. Vänder på steken och skråar ner tillbaka för att hitta en lucka och komma ut för att få de där tilltänkta bilderna.
Någon bild fastnade det allt.
En ruskigt smidig maskin som är båder rolig att köra och med en hel del mos under huven.
Summiten behöver egentligen ingen större presentation inför 2019.
Den är inte långt ifrån oförändrad. Man har helt enkelt bara förfinat det man har med små uppdateringar. Största förändringen sitter i variatorerna enligt Brp.
Designmässigt är den riktigt läcker i sin lavaröda kostym mot det svarta.
Är lavaröd den färg du vill ha kommer SHOT startsystemet med på köpet och går inte att förhandla bort på denna spring check maskin.
Först i år hakar konkurrenterna på med större motor än 800cc på tvåtaktssidan, det är en av anledningarna till att kommande säsong känns mer spännande än någonsin.
Rotax har varit motorstarkast två år i rad på tvåtaktssidan.
Kommer det att stå sig även till nästa säsong?