Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER XTX UTRUSTAS
Årets långtestmaskin har hunnit rulla ungefär 35 mil i standard utförande, den har funkat riktigt bra och är en otroligt trevlig maskin. Men det är ju alltid roligt att se om man kan få ut det där lilla extra och göra skotern lite mer personlig. Nu har det blivit dags att titta på lite produkter och modda årets ena Yamaha nämligen Sidewinder XTX 146”, häng med!
Till den här säsongen släpptes en ny längd i XTX nämligen 146” , det känns som ett svar på marknadens efterfrågan av den allt mer populära längden som också blir allt vanligare att möta ute i skogen. Yamaha har valt att bygga den på 153” BTX tunneln, det innebär att det sitter en kylare hela vägen. Det innebär också att bandtunneln sticker ut en bit längre än mattan.
Vi på Sledtrax märke ganska tidigt att vid lek och klättring tog både tunnel och bakbåge emot när skidorna står rätt upp i vädret. Receptet för att lösa det blev en kortning av bandtunneln och montera på en lyftbåge från en 141” XTX . Det är kanske inte något som görs i en handvändning då kylarledningen är popnitad i hela bandtunneln och kylelementet sitter längst bak, det krävdes lite jobb men vi är helt klart nöjd med hur resultatet ock looken maskin nu fick. För den som har ett vältränat öga så syns det att lyftbågen fått en lite brantare vinkel också.
Men vi ska ta allt i rätt ordning, vi började givetvis med att ge 146” en ny kostym i form av årets dekalkitt. Det är Swetown som hjälpt oss att komponera ihop det och resultatet går ju knappast att klaga på. Då undertecknad klistrade en MTX förra säsongen kändes det ganska smidigt att montera årets kit, det gäller att vara noga med rengöring så att gamla klisterester inte sitter kvar. Sen bör skrapa, varmluftspistol och en sprayflaska med vatten och lite diskmedel kan vara bra att ha nära till hands. Som tur är följer det med tydliga instruktioner när Swetown levererar kitten.
Fjolårets Sidewinder MTX hade massa godis på från RJWC och optimering från Maptun powersports, då körde vi med ett steg 3 kit som skulle leverera 260 hk. Till den här säsongen kommer vi ha ett steg 4 kit på 146” vilket kommer bli helt galet då det ska ge drygt 270 hk! Det som har monterats på är förstärkta turbotryckslangar, snorkelkit för massa friskluft, v-kit för att få ut effekten och allt att lira, ny dumpventil för att säkerställa laddtryck och en tyst fullflödesdämpare. Där hade vi kunnat nöja oss och steg 4 hade varit på plats. Vi vet att sedan fjolårets långtestare har man på RJWC tagit fram ett nytt grenrör för bättre avgasflöde och gasrespons. Det här skulle bli pricken över i och när maskinen var nere hos Viktor på Maptun Powersports monterades även ett nytt grenrör på årets långtestmaskin.
Årets Sidewinder är en crossover med 40” framvagn och en elupppvärmd mountaindyna i original utförande, Det funkar bra om man ska använda maskinen mer som crossover, nu är det så att undertecknad har ett stort intresse för backcountryåkning. Det har genererat till att byta ut dynan till skinz mellanhöga dyna som följer med i rebel kittet, vi har även monterat på Yamahas 36” framvagn från MTXn och FOX QS3 dämpare. Det här tror vi kommer bli en kombination som passar undertecknad och vi tror också att det kommer bli en extremt busig maskin.
Den kommer nog inte vara längst upp i branterna under dom djupaste puderdagarna men totalt under hela säsongen blir det nog en maskin att minnas. Som en sista finjustering och lite sista prägel för att få årets Sidewinder XTX mer personlig monteras ett vitt CFR Crowbarstyre från DBC Sweden. Vi har valt att gå ner lite på styrhöjaren, original sitter en 6” höjare på och vi har valt att montera en 4” för att undertecknad som är 177cm ska få en bättre körställning.
Med allt godis som är monterat på maskinen önskar vi nu en fortsatt lång och snörik vinter, förutsättningarna för att ha en grym säsong har aldrig varit bättre. Inom snar framtid kommer första långtestrapporten ut, missa inte den!
Läs fler Sledtrax Testar
Kontakta din Lokala handlare