Trax impressions
ARCTIC CAT ZR 9000 THUNDERCAT – MJUK OCH FÖLJSAM KATT MED KLÖS
Miltals av breda, böljande leder, gnistrande snöklädda träd och ett landskap täckt av djup snö i West Yellowstones magiska skotereldorado, kan man önska sig bättre förutsättningar för vår testkörning av Arctic Cat ledracer. Kanske är det den snabbaste serietillverkade snöskotern i världen och nu är det vår tur att greppa styret och ge oss iväg ut på en minst sagt fartfylld dag.
Den står på parkeringen och lyser upp med sin klassiska Arctic Cat-gröna färg, vi sätter oss tillrätta och det första intrycket var att det känns som ett äldre koncept, en modell som funnits med ett tag. När vi startar maskinen med en enkel knapptryckning och det dova, härliga mullret ljuder inbjudande, för att sedan välja fjädringsläget med ett par enkla knapptryckningar, inser vi att detta är en mer teknisk maskin än vad vi trodde och det första intrycket ändras totalt.
Vi smyger sakta ut från parkeringen och en kort stund senare är vi på väg upp mot de höga höjderna. Väl ute på leden startar den riktiga körningen och vi kan inte bli annat än imponerade av den motoreffekt som det bjuds på. Det är en stabil maskin på dryga 273 kg, vilket man inte kan tro när man kör den, motorns 200 hk levererar och vi blir absolut inte sist i ledet. Vad är det då man gjort för att åstadkomma detta?
Tekniskt avancerad
Arctic Cat ZR 9000 Thundercat är byggt på det välbeprövade ProCross-chassit, en stabil konstruktion med god förarställning och på skotern hittar vi tekniska finesser som gör den intressant. I framvagnen sitter Arctic Race Suspension II, med ATAC® fjädring som du kan justera under färd genom att använda tryckknappen som finns på styret. De tre fjädringslägena mjuk, medium och fast är förstås bra, men att ATAC® fjädringen dessutom kan komma ihåg två olika förarinställningar anser vi vara plus i kanten.
Att slippa stiga av maskinen för att ändra fjädringen var en bra finess, för längs den långa leden bjöds det varierande underlag och i vanliga fall hade vi inte gjort oss besväret att stanna skotern för att korrigera fjädringen. Nu gjorde vi ändringar under pågående färd och det var skönt att så enkelt lyckas släta ut leden. På Arctic Cat ZR 9000 Thundercat har man för att få styvare A-armar ökat avståndet från skidan till undre A-armen genom att lägga till 1,5” på de gjutna aluminiumspindlarna, man har dessutom ställbar camber/caster och krängningshämmare, allt för att få en framvagn som greppar bra i kurvtagning och ger god känsla i körningen. Flera saker som bidrar till den goda förarmiljön är till exempel den fantastiskt mjuka och behagliga dynan, LED-strålkastare, elstart och hand/tumvärmare med flera olika lägen.
Körkortsvarning, det kan sitta löst…
Arctic Cat ZR 9000 Thundercat sägs vara världens snabbaste serietillverkade snöskoter och det tvivlar vi inte på efter vår provkörning. 9000-seriens 200 hk starka C-Tec turboladdade motor är otroligt rapp och reagerar blixtsnabbt på varje gaspådrag, känslan av racermaskin är påtaglig. Man kommer upp i onödigt höga hastigheter på kort tid, en hisnande känsla som upplevs lätt beroendeframkallande och gör det svårt att hålla sig inom laglig fart. Motorns kraft förs effektivt över till drivmattan genom ADAPT™ CVT System variatorn. I variatorn finns ett tomgångslager som ska hålla konstant spänning på remmen och ge lägre temperaturer vid körning, tanken är att det ska ge jämnare start och körning för hela remmens livslängd. På en skoter byggd för långa färder i hög hastighet känns det också bra att man valt den elektroniska EPS-styrservon, som gör maskinen lätt att hantera trots tyngd och kraft i denna, vi känner oss ovanligt pigg i kroppen efter en fartfylld dag på de fantastiska skoterlederna.
Med mycket motor följer andra krav
Framvagnens väl genomtänkta fjädring är viktig för att hålla skidorna i marken, lika viktig är bakfjädringen för att få mattan att hålla kontakt med marken. Här har man valt Slide Action™ bakfjädring, som med sin tekniskt avancerade konstruktion ska lyckas släta ut den mest ojämna skoterleden samtidigt som den ska ge kontrollerat skidlyft under acceleration. För att på bästa sätt utnyttja motorns effekt har man valt att använda Ripsaw II ™ mattan med 1,25” vinklade kammar och med tanke på hur snabbt vi kom upp i hisnande fart, kan vi anse att man lyckats bra. Vi höll bra fart längs leden och inför kurvorna var det enkelt att ta ner hastigheten, det effektiva Stealth-systemet kräver ytterst lite kraft för att ge optimal bromsverkan.
Sammanfattningsvis
Även om vårt första intryck av Arctic Cat ZR 9000 Thundercat där på parkeringen i West Yellowstone var lite lamt, gav den oss en fantastiskt rolig dag. Galet mycket motor och genomtänkta finesser, fick oss att njuta av varje stund. En rapp maskin som imponerar med sin kraft och jämna gång passar utmärkt för den som vill ha roligt på lederna!
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Läs fler Trax Impressions
Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:
Läs mer på Arctic Cat