Sledtrax testar
FEM HALVLÅNGA MASKINER MED HÅRDROCKSGENER 2018 DEL 3 – YAMAHA SIDEWINDER XTX LE 141
Överladdning kan man kalla skotervärldens anabola steroider och Yamaha lyckades nog få många att sätta kaffet i halsen när man lanserade världens kraftfullaste skotermotor inför 2017. Till 2018 har man finslipat maskineriet och på Sidewinder X-TX LE har man sopat till med en uppsättning av marknadens absoluta premium stötdämpare.
Sidewinder X-TX LE är Yamahas svar på hur en skoter ska se ut med ett brett användningsområde. Höga kammar, bra stötdämpare och marknadens starkaste motor är receptet för att tillfredsställa köparna.
Inför 2018 är det mest små förbättringar gjorda förutom på en punkt, och det är fjädringen. Här har man valt att satsa på FOX nya QS3 system som står för Quick Shift och 3an står för att det är 3 lägen. Soft, Medium och Hard har man som alternativ och det räcker mer än väl för dom allra flesta.
För vem har inte funderat på hur man ska justera sina stötdämpare när det funnits mellan 30 och 40 klick?
Nu är det busenkelt och precis som man vill att det ska vara när man gör justeringar.
Under testkörningarna i West Yellowstone hinner vi testa lite med stötdämparna och vi startade med att köra dem i läget Hard. Här känner man direkt att maskinen känns lite fastare i fjädringen. Nu får vi blåsa på rätt ordentligt för att maskinen ska kännas bekväm. Ju snabbare och större knölar desto bättre fungerar stötdämparna, sänker man tempot blir maskinen däremot lite väl hård. Medium läget är förmodligen det läge som man kommer att använda mest. Här har man fortfarande bra kapacitet i fjädringen, det behövs rejäla gropar för att ekipaget ska bottna. Maskinen blir dock mer följsam och behöver inte pressas riktigt lika hårt för att vara bekväm.
Sen har man första läget som är soft och här blir stötdämparna betydligt mjukare i uppträdandet. Vill man åka bekvämt och inte ligga på max över de gropigaste partierna är det här läget helt klart skönast att köra på. Maskinen blir också aningen mer lättskråad när framvagnen mjukas upp.
Dessa Quick Shift lägen tycker vi är helt perfekt för oss skoteråkare, det kan inte bli speciellt mycket lättare att göra så stora ändringar på fjädringen. Oavsett före eller vilken typ av körning man känner för kan man snabbt justera hur man vill att den ska uppföra sig.
Det här känner vi att samtliga premium maskiner skulle vara utrustade med, 3 klick istället för kanske 35 som det kan vara på andra justerbara stötdämpare.
Visst kan man kanske finjustera de bättre men de allra flesta skulle nog hellre uppskatta Quick Shift varianten.
Motormässigt vet vi nu med facit i hand efter förra säsongen att detta är bland det råaste på marknaden. De utlovade 180hk har i de flesta bromsbänkar istället visat siffror på cirka 200hk, och här är det ingen konkurrent som slår Yamaha på fingrarna rent effektmässigt.
Det krävs dock lite längre raksträckor eller öppnare landskap för att man ska få sträcka ut Yamman ordentligt. För här slutar det nästan aldrig att accelerera, och som de flesta vet har Sidewindern några kilon extra än tvåtaktarna.
Det betyder att man för tänka sig för lite extra när man kommer mot en tvär kurva. Dels är det mer vikt att bromsa upp men framförallt går det oftast väldigt fort när man kommer på att man borde släppa gasen.
Trots mer vikt sopar man banan med konkurrenterna i högre farter, vid dom krokigaste partierna är dock rollerna omvända.
Här är istället tvåtaktarna snabbare med betydligt lättare maskiner, tillsammans med det rappa gassvaret blir dessa snabbare in och ut ur kurvor än Yamaha Sidewinder.
Det är ändå på lite öppnare ytor som Yamahan briljerar med sin otroliga motorstyrka och förmodligen är man och snuddar på tvåtaktarnas toppfart trots att man åker på rullen.
Powder Claw mattan med 57mm höga kammar bettar på bra oavsett om det är på en moddig skoterled eller ute i ren lössnö.
Är det riktigt hårt före finns det bättre alternativ men bland mattor med så här höga kammar har Powder Claw ett riktigt brett område där den fungerar bra. Ett grymt val på den här typen av maskin som kommer att användas både på och utanför leden.
Yamaha har verkligen lyft fyrtaktarna flera nivåer genom att introducera Sidewinder konceptet förra säsongen.
Aldrig har Yamaha haft en så bra skoter som nu, premiumfjädring i ett modernt chassi som matas av marknadens i särklass starkaste motor. Helheten på maskinen och den utklassar tvåtaktarna på vissa områden, och dom som känner med sig att man kör där Yamahan trivs som bäst. Ja dom kommer inte att bli besvikna.