Senast vi körde ett större projekt här på Sledtrax var säsongen 15/16 när Skabbräven blev ”förvandlad” till Fjällräven. Detta var en populär artikelserie, och vi har funderat på hur vi skulle följa upp denna. Nu är det dags att avslöja planerna och presentera projekt ”Karatebiet”. I denna tid när det mesta kretsar kring långa maskiner med motorer på minst 800 kubik har vi valt att gå mot strömmen för att istället försöka skapa en riktigt rolig och busig ledmaskin i 600-kubikssegmentet. Detta genom att kombinera ett äkta racechassie med en högteknoligisk tvåtaktssnurra. Förnuftig galenskap som en på redaktionen skulle sagt. Häng med!
Tankarna kring ett nytt projekt har varit många och den ena vilda idén efter den andra har avhandlats och på vägen ratats av en eller annan anledning. Oftast på grund av att de inte varit tekniskt genomförbara. Till slut fastnade vi för idén att skapa en riktig led- och enduroracer som är ämnad till en enda sak, nämligen lek och bus! Att de maskiner som finns på tävlingsbanorna vore ett bra utgångsläge för en sådan maskin var vi snabbt ense om, men vilken maskin? Och vad skulle vi ha för mål med bygget.
Då Ski-Doo placerat sig högt i våra tester kring ledmaskiner gick tankarna fort till just dessa, och därför inhandlades en av Oskar Norums gamla tävlingsmaskiner för att utgöra stommen i projektet. Att fjädringen inte direkt var ledanapassad blev klart ungefär 3 sekunder efter att maskinen hämtats. Ett tag var vi helt övertygade om att den gode Oskar retats med oss genom att helt sonika stumsvetsa alla dämpare på maskinen. Med hela redaktionen stående på maskinen kunde vi dock konstatera att så inte var fallet. Den var bara extremt hård!
För att få tag i nästa ack så viktiga pusselbit i vårt projekt kontaktade vi åter Svedea som hjälpte oss med förra projektet, och även denna gång var de positivt inställda att vara med på våra galenskaper, vilket vi tackar för. Det här vore inte möjligt utan Svedeas hjälp! I början på september fick vi så det efterlängtade telefonsamtalet. En kvaddad Ski-Doo Summit 600 E-TEC hade precis blivit inlöst, och vi fick hämta den för att plocka de delar vi behövde för att ”E-TEC-konvertera” vår 600 RS. Ett projekt som verkligen ligger i tiden då BRP själva nyligen presenterade en 600 RS E-TEC inför 2018. Då det som kommer på tävlingsbanorna oftast letar sig ut till konsumentmaskiner på ett eller ett par år är det med stor sannolikhet nästa MXZ för ledbruk som vi får en förhandstitt på. Men redan i vinter kan ni läsa om detta här på Sledtrax. Kom ihåg var ni hörde det först!
Att göra om en modern skoter på detta sätt innebär att vi kommer att bryta mot en del paragrafer, i och med att vi förändrar såväl motoreffekt som avgasutsläpp. Att de förändras till det bättre ur miljösynpunkt är det ingen tvekan om, men med lagboken under näsan spelar det ingen roll. Därför innebär ingreppet att det kommer att behövas en hel del aktiviteter på skrivbordsnivå och hos bilprovningen om man vill framföra maskinen på offentliga leder. Utgångspunkten är därför helt enkelt att vi inte kan köra på lederna, sen får vi se om vi till sist kan lösa detta. Det får bli utmaning två. Men vi börjar med att få skotern på benen. Trots allt mycket roligare att jobba i garaget med att skruva skoter, än vid skrivbordet brottandes med byråkrati.
I skrivande stund står inte en utan två sönderplockade maskiner i garaget och väntar på operation hjärtbyte. Patienten som ska få nytt hjärta väntar ivrigt på att vi ska dra igång medan donatorn mest verkar se fram emot att få komma till ro på skroten. Inom kort drar vi igång för fulla spjäll och kommer förutom att byta motor även att göra en hel del andra förändringar på maskinen för att optimera den maximalt, så häng med här på Sledtrax!