Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax projektskoter

KARATEBIET – TRANSPLANTATIONEN!

Tidig lördagsmorgon och julstämningen börjar så sakteliga infinna sig. Alla sova, släckta äro ljusen… Förutom i ett visst garage, för här råder febril aktivitet sen någon timme tillbaka. Nu är det äntligen dags att genomföra hjärttransplantationen i projekt karatebiet. En Rotax 600 HO E-TEC ska räddas från sin misshandlade omgivning i den kraschade Summiten och komma på plats i RS:en.

Redan när jag börjar riva bort all sprucken och trasig plast på Summiten inser jag vilken smäll den varit med om. Pyramiden är avsliten mitt itu och framdelen av chassit är ordentligt upptryckt. Genast tänds en farhåga om hur motorn klarat sig vid denna smäll. Efter ett tags skruvande, brytande och bändande, kan jag ändå konstatera att det mesta kring motorn faktiskt är helt. De främre motorfästena är dock upptryckta tillsammans med hela främre delen av skotern, vilket har tippat motorn bakåt en del, något som ska visa sig ha fått en del konsekvenser…

När all trasig plast och chassiedelar är borttagna och motorn frilagd visar det sig att rovan tippat så pass mycket att båda insugen är spräckta av kraften. Dessutom har en skarvkoppling i plast till kylsystemet gått sönder och kylvätskan från expansionskärlet läckt ut. Men det finns kvar massor med kylvätska i systemet ändå, så det bör inte vara några problem.
Däremot blir jag lite fundersam på hur motorn gillat att insugen gått sönder. Den har garanterat sugit en del luft där! Ett kompressionsprov läggs in i planerna innan motorn färdigmoteras i det nya chassit, men det får vänta ett tag då motorn endast har en icke fungerade elstart och ingen magnapull där den sitter nu.

Nu börjar det mödosamma arbetet att demontera själva motorn ur chassit. Det är mängder med kablar och slangar som ska tas lös. För att vara säker på att minnas var alla ska sitta dokumenterar jag allt med kameran för att kunna gå tillbaka till bilderna senare om det skulle behövas. När allt är lossat från motorn går det sedan väldigt fort att få ut den ur chassit. Den sitter bara med ett fåtal bultar och sedan hissar jag upp den ur chassit med hjälp av traversen i taket. Passar på att granska den runt om innan jag ställer ner den på golvet och hittar inga fler skador på den, vilket verkar lovande.

När E-TEC spisen står på golvet är det dags att utföra samma procedur med RS-motorn. Här är det mindre elektronik och därmed lite mindre pyssel innan även den står på garagegolvet. Efter att ha gått igenom främre delen av chassit på RS:en för att kolla så det inte finns några sprickor börjar så arbetet med att montera in E-TECen på sin nya plats. Innan dess flyttar jag över magnapullen från RS-motorn för att kunna få manuell start.

När motorn är fastbultad i chassit tar jag så lös tändstiftshattarna från stiften för att skruva ut dem och ta ett kompressionsprov. Här får jag ytterligare ett bevis på att smällen som Summiten utsatts för var ganska så ordentlig. Det ena tändstiftet har går rakt av i porslinet och hänger löst i tändkabeln…

Kompressionsprovet visar att allt ser bra ut och arbetet med att skruva in E-TECen fortskrider. Det visar sig ganska fort att i princip inga elkontakter passar utan jag får demontera allt som har med el att göra från Summiten. Till och med baklyset har en annan kontakt och måste flyttas över. Nästa sak som också måste flyttas är såväl övre som nedre luftburken. Den nedre är unik för RS:ens förgasarmotor medan den övre är samma på 600 RS och 800 E-TEC. Däremot är det givetvis en annan för 600 E-TEC… Som tur var har dessa klarat sig bra på Summiten även om all plast runt omkring är helt demolerad. Det är dock en del pillrande innan allt är överflyttat.

Bränsletanken är såklart också annorlunda på 600 E-TEC jämfört med 600 RS. Även om min maskin hade en stor tank för RS-motorn så använder den sig av mekanisk bensinpump jämfört med den elektriska som sitter på E-TEC. Istället för att hålla på och tjafsa med att flytta bensinpump, täta hål för utgående slang mm flyttar jag därför hela tanken från Summiten som vid det här laget verkligen börjar se totalslaktad ut.

RS:en börjar däremot ta form i sin nya skepnad. Nu ska det bara monteras nya insugsgummin med tillhörande reedventiler och ett nytt stift. Sedan är det dags för uppstart av den nya motorn så stay tuned!

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Freeride 154” knivskarpt buspiller! 
Läs mer på: www.sledtrax.se
#sledtraxtv #sledtrax

Följ SledtraxTV!

Till toppen