Sledtrax testar
LYNX 49 RANGER PRO 850 – DRAR IN KLORNA OCH TAR PÅ SIG ARBETSSELEN!
Lössnösäsongen blev kort för oss i år, men det finns andra uppgifter att ta tag i för vår Lynx 49 Ranger PRO 850. Dags att kavla upp ärmarna, på med storstövlarna och plocka fram arbetsmaskinens egenskaper från vår cross-over. Hur gör den sig i arbetsmomenten? Vi passar också på att komma ut i fjällvärlden, och förenar nytta med nöje på vår Lynx 49 Ranger PRO 850 då vi gör ett inhopp som ledsladdare. Sist men inte minst njuter vi av familjeliv i vårsolen, häng med och få koll på vad vi tycker.
Årsveden skall dras fram
Tiden går fort när man har roligt och efter veckor av nöjesåkning i djupsnö, branter och fjäll var det dags att ta tag i mindre nöjesinriktad körning när årsveden skulle hem. Den större packlådan åkte på för att rymma motorsåg, lyftkrokar och inte minst kaffetermosen med tillhörande fika. Som vanligt preparerade vi spår dagarna innan vi satte i gång med att fälla våra björkar, det finns en viss trygghet i att ha färdiga spår för att slippa extraarbete.
En timmerdoning full med björkstammar väger mycket, men det fungerade väldigt bra att dra med vår Lynx 49 Ranger PRO 850. Vi upplevde att det var lätt för maskinen att dra, variatorn jobbade på i tysthet och motorn höll behaglig arbetstemperatur, trots att vi körde i låga farter med tungt lass. Lynx 49 Ranger PRO 850 höll sig enkelt i spåren vi gjort, var lätt att manövrera och hade styrka att klara de backar vi passerade.
Efter nytta kommer nöje
Efter några intensiva dagar i vedskogen styrde vi kosan mot fjällvärldens nöjesåkning. Med start i Arvidsjaur och siktet inställt på Kvikkjokk blev det en långtur på hela 23 mil, och ca 8 timmar bakom styret på vår Lynx 49 Ranger PRO 850. Vi valde att resa med förhållandevis lätt packning, så den stora packlådan plockades fram och monterades med ett enkelt handgrepp på Linq-fästena, medan packsläden fick stanna hemma. I lådan fick vi plats med allt vi behövde – reservkläder, övernattningsväska, pelletsbrännare, mat och sist men inte minst gott fika. Vi lämnade även reservdunkarna hemma och förlitade oss på macken i Arjeplog, för tankning innan färden över väglöst land mot Kvikkjokk. Vi började vår färd från Arvidsjaur med fylld bränsletank och efter dryga 9 mils färd lyckades vi endast fylla i ca 13 liter bensin, vilket vi utifrån vår typ av körning tycker är låg förbrukning. Färden från Arjeplog gick över Örnvik, Västerfjäll, Lastak och slutligen Mallenjarka, innan vi åkte över Saggat och nådde slutmålet Kvikkjokk. Vädrets makter ville oss inte väl, så en gråmulen tur blev det, utan de vackra vyerna men med trevlig körning trots det. Väl framme i Kvikkjokk var vi pigga i kroppen, vår skoter hade uppfört sig väldigt bra och den goda sittställningen gjorde färden bekväm.
Släpar runt på sladden
När vi efter en god natts sömn vaknade och tittade ut genom fönstret, hade det äntligen klarnat upp och vi packade oss i ordning för ytterligare en dag på fjället. Men den som färdats på skoterleder vet att dessa behöver underhållas, vilket vi beslöt att hjälpa till med och lånade under ett par timmar en Snowmover för att dra med oss ut längs lederna.
Alla som har provat sladda en skoterled vet ju att en bredbandare med lågväxel är svår att slå i det hänseendet, men det var ändå intressant att se vad den här smalbandaren gick för. Med den inställning vi hade på Snowmovern var den inte jättetung att dra, men det var ett malande under lång tid. Vår Lynx 49 Ranger PRO 850 fixade arbetet utan problem, den höll bra arbetstemperatur, fjädringen underlättade färden för föraren och styrningen fanns kvar genom branter och kurvor.
Familjeliv i solen
Helgen efter var vi tillbaka i lågfjällsområdet kring Arvidsjaur och nu började den härliga tiden av utflykter med Nila-pulkan kopplad bakom oss, en mycket praktisk och lättdragen släde som rymmer såväl barn och barnbarn som ved, fika, extrakläder samt snöleksaker och pulka till den minsta passageraren. Vår Lynx 49 Ranger PRO 850 skötte pulkadragningen så bra att det bar i väg med Nilan bakom på lite äventyrligare körning utanför leden, till dess att det treåriga barnbarnet påpekade ”nu får du skärpa dig morfar” så vi återgick till ledåkningen och treåringen somnade gott. Det var skönt att vid framkomsten till fiskestället kunna låta lillan ligga kvar i Nila-pulkan och lugnt sova vidare, varmt och gott, skyddat från vinden. Ett ytterligare plus med Nilan visade sig något senare, då vi använde den för att sitta i lä när vi pimplade ute i blåsten på sjön. Vid hemkomsten till stugan var alla nöjda och belåtna (trots att fisken uteblev), men vad kan man annars vara efter en dag ute i vårvinterns sol och i fantastiska natur.
Sammanfattningsvis
Under färder i såväl fjällterräng som vid ren arbetskörning har vår Lynx 49 Ranger PRO 850 klarat våra krav. Vid ledkörning i lite högre fart, som under vår långtur i fjällen, är den bekväm att färdas med och sväljer guppen på ett bra sätt. Vid veddragningen kommer såväl motorstyrkan, som variatorns goda egenskaper väl till pass. Att den klarar av att hålla kylningen vid tungt arbete i låg fart är riktigt bra, men ett litet minus var svårigheten att hålla jämn gas vid pulkadragning i hastigheter kring 20-30 km /h då den kan vara lite väl pigg och alert om man råkar trycka till lite ovarsamt med tummen. Det var allt för denna gång, än finns det tid för skoterkörning, vi hoppas på kalla nätter och soliga dagar – väl mött i skoterskogen!
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Beställ din NILA PULKA
Läs några Sledtrax Testar
Kontakta din lokala LYNX handlare:
Läs mer om Lynx Ranger 49