Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT M600 A1 154” – SLUTRAPPORT

Vårt långtest av Arctic Cat M600 A1 154” börjar nu lida mot sitt slut och det är dags att summera säsongen bakom styret. Det har varit en vinter som bjudit på mycket lössnöskörning, långstyrningar och mycket bus och lek. Hur har då Arctic Cat:en fungerat för oss och vad tycker vi om maskinen? Det och mycket mer svarar vi på här och nu!

En rivstart med full säsong och djup snö

Vårt långtest av Arctic Cat M600 A1 154” började på ett sätt suveränt, snön låg nämligen djup och vi kunde omgående börja ta ut svängarna med maskinen. Anledningen till detta är dock inte lika positiv, det var nämligen leveransförseningar som gjorde att premiären försköts en aning.

Vi började direkt testet med en längre tur för att få en känsla för maskinen, vilket ni kunnat läsa om i den första artikeln i detta långtest. Då blev vi positivt överraskade om hur busig maskinen var och detta är något som har följt med genom hela säsongen. Men vi blev även förvånade över bränsleförbrukningen som vid första turen landade på ca 4,5 liter per mil och då vid relativt mild körning. Detta kan vi nu vara lugna över för under långturerna senast hamnade vi på betydligt bättre siffror omkring 2,2 liter per mil vilket är betydligt trevligare siffror. Detta är dock bara en fingervisning om förbrukningen då det påverkas starkt av hur man kör maskinen. Men det är betryggande att veta att har en bra räckvidd med maskinen om man skall planera längre turer.

Hur fungerar Arctic:en i lössnö?

Att lössnökörningen är där Arctic Cat M600 A1 154” gör sig bäst, det kommer knappast som en överraskning. Men det är även här som vi blivit mest imponerade av maskinen. Kanske inte egenskapen om att ta sig absolut längst i lössnön, för där får skotern på tårna av att den är ruskigt busig. Istället vill vi belysa hur otroligt lätthanterad och förlåtande Catalysten är. Även om man håller bra fart i lössnön och kastar omkull skotern åt sidan för att byta riktning, så lyder den kommando utan några som helst invändningar. Det är inga kast och mattan sitter som limmad i snön, inte en tendens till att vilja sladda.

Kombinerar man detta med den lilla inputen som krävs av dig som förare för att initiera en sväng får man en skoter som kort och gott är lättkörd. För att lägga ytterligare tyngd på detta kan vi tillägga att vi upplever en markant skillnad med hur denna skoter är att hantera om vi jämför med tidigare modeller som haft enkelskena, där vi i vissa lägen upplevt dem som lite ”tippiga”. Denna tendens är nu ett minne blott.

Egenskaper bortom lössnön

Arctic Cat M600 A1 154” är gjord för lössnön, och där är den mycket busig och även lätthanterad. Men nu har man inte alltid lössnö direkt från stugan eller parkeringen och förr eller senare kommer ledkörning bli ett faktum. Hur beter sig Arcticen där? Kylningen är nog det första man märker av som inte är gjort för ledkörningen. För trots att man använder de inkluderade isrivarna ökar motortempen markant när man puttrar längs leden, till den grad att det kan bli ett problem. Sedan kommer vi till nästa punkt som vi tror att gemeneman kan reagera över, och det är hur enkelskenan påverkar ledegenskaperna, För det blir mer känsligt i hur man tar kurvorna med skotern för att inte hamna på en skida i eller ut ur svängen. Men är man bara varse om dessa två detaljer som klarar den renodlade lössnömaskinen transporterna utan problem. Den upplevs lika pigg på hårt underlag och man kan utan problem lätta skidorna när man skall passera hinder längs leden.

Hur har maskinen fungerat för oss?

Ur kartong kommer denna maskin med en hel den innovativa lösningar, men även riktigt praktiska funktioner som ett lättillgängligt uppvärmt handskfack framför styret. Detta är mycket lämpligt för saker som man vill komma åt snabbt, som ett par tunnare handskar för actionfylld åkning. Men det räcker inte hela vägen och under säsongen utrustade vi maskinen med en tunnelväska som trots sitt smäckra utseende rymde allt som vi behövde ha med oss, till och med kamerautrustning för foto. Denna väska fästes med Arctic Cats ATACH system som på ett smidigt och mycket stabilt sätt fäster utrustning på tunneln.

En del av den innovation som vi ser på maskinen är fotstegen i komposit. Här har vi både ris och ros då vi upplever att de bygger upp snö onödigt lätt, och då blir dem hala. Vi vet dock att det finns alternativ tillgängligt för dem som vill råda bot på detta genom att komplettera med aluminiumfotstegen som ser ut att ha aningen tunnare profil. En mycket positiv sak med originallösningen är dock att man mycket lätt kan byta dessa om olyckan är framme, vilket den tyvärr var för oss. Vid ett tillfälle blev vi närgångna med en trädstam som i normala fall hade slutat med en dyr reparation eller kanske till och med ett försäkringsärende. Men med denna lösning blev det knappt 1500kr och 30 minuter i garaget som krävdes. Hela fotsteget sitter skruvat och är mycket enkelt att byta.

Sammanfattningsvis

Detta är hands down den absolut roligaste och mest lekfulla maskinen vi sett från Arctic Cat, och då skall man ha i åtanke att det är en 600cc maskin. De 125 hästar som C-TEC 2 motorn levererar kommer väldigt långt i detta chassie och vi måste säga att Arctic Cat gjort en riktig fullträff med denna maskin. Finns det saker att förbättra – absolut, som en större mätare och mer modern teknik. Men vi vet ju redan nu att detta finns i sikte. Arctic Cat M600 A1 154” är och förblir en maskin som imponerar på oss och som vi nu vill fortsätta köra hela våren ut!

Gillar ni kläderna? Kika in FXR

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

ABNIAN

SPEEDSHOP SERVICECENTER

KALIX SNÖSKOTER & MC

MCN NORD

TRAKTOR CITY PITEÅ

YNGVESSON MASKIN

EFFEKT POWERSTORE

ERLAS MOTOR

Läs mer på Arctic Cat

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen