Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

LYNX 49 RANGER ST 900ACE – PROFFSET FÖR SKOGEN HAR ANLÄNT

Säsongen 20/21 kommer att gå till historien i ett flertal kategorier. Corona lamslog en hel värld, snön kom inte förrän långt in på senhösten, och undertecknad kommer att testa en skoter som inte alls liknar någon av de tidigare långtestarna. Det är hög tid att presentera Lynx 49 Ranger ST 900ace. Från höga kammar, med många hästkrafter och lätta maskiner till högruta, dubbeldyna och elstart. Hur ska det här sluta? Blir det skilsmässa eller kommer denna romans vara längre än det vita guldet ligger på backen? Den som lever får se.

LYNX 49 RANGER

“Fyrnian” som den kallas i folkmun har fått kämpa länge för att hitta statusen som den forna Forest Foxen en gång i tiden hade. Men Lynx har sakta men säkert tuggat sig tillbaka till the glory days med alla uppdateringar som skett årligen. Vändpunkten för att vinna tillbaka förtroendet från de som arbetar med skoter kom när fläktkylningen gjorde comeback utöver vätskekylningen. Något större problem med varmgång har det aldrig varit i normala förhållanden. Men vid näst intill barmarkskörning och stenhårt före som vissa arbetssituationer bjuder på är fläkt ett måste.

ULF S BILAR

Valmöjligheterna är generösa för den som väljer att investera i en Lynx Ranger 49. Motormässigt finns det tre alternativ. Två fyrtaktsmotorer, 900Ace eller 600Ace och tvåtaktaren som då heter 600r E-tec. På fyrtaktsalternativen sitter det en 38 tum bred framvagn, medans tvåtaktaren är utrustad med 36 tum bred framvagn. A-armarna är ordentligt böjda för att gå fritt från sten och stubbar. 

Lynx 49 Ranger-modellen som vi kommer att testa har tilläggsbetäckningen ST. Det står för Scandinavian Touring. Den är nämligen utrustad med dubbeldyna och backspeglar.  Ryggstödet på dynan är dock superenkelt att plocka bort inom minuten, med det smarta snabbfästet. Klockrent!

Andreas & Ulf

I slutet av oktober när jag håller på att koppla släpet bakom bilen ringer telefonen. Det är Ulf på Ulf S Bilar som meddelar att skotern är monterad och redo för leverans. Vi surrar en stund och bestämmer en tid några dagar senare för avhämtning. Precis som vanligt så pirrar det till i kroppen. Äntligen ska man få hämta årets stora hårda julklapp! Dagen då allt ska ske gör att tiden går sakta, kan inte bara klockan slå 16.00 så man får åka hemöver, kroka på släpvagnen och hämta skotern.

Till sist är tiden kommen och vi kliver in i på Ulf S Bilar. Här blir man alltid trevligt bemött. Butiken är välfylld av årets nyheter från BRP och vi hittar även en välsorterad avdelning med tillbehör och kläder. Verkstaden är ansluten alldeles intill butiken för att erbjuda bästa möjliga service för kunden. Begagnat försäljningen hittar man ytterligare en bit in i själva lokalen, ett genomtänkt koncept.

LYNX 49 RANGER

Mitt i butiken står årets långtest Lynx 49 Ranger 900ace ST och glänser. Vi börjar med den tråkiga biten, att lämna över den stora pengapungen för att kunna kvittera ut ägarpapper.

Som nybliven ägare av en “gubbskoter” rätar Ulf ut en del frågetecken med mig och vi går igenom maskinen samtidigt som det kläms och känns på den.
 Efter det tar vi i hand på ett coronasäkert sätt och lastar Lynxen. Nu fattas det bara en sak, och det är en ordentlig dump med snö. Längtan efter att bege sig ut och börja testa vad denna maskin kan leverera är stor.

Håll utkik på nästa uppdatering!

Läs fler Sledtrax Reportage

Kontakta din lokala LYNX handlare:

SN MOTORSERVICE

OKTAN SVERIGE AB

AUTO BLÅ

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen