Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX BOONDOCKER DS – BUSPILLER PÅ FINSKA!

Vill du ha den tuffaste snöskotern av alla nästa säsong? Då är Lynx Boondocker DS 3900 en av de skotrar du ska kolla in. Lynx har släppt kompromisstänkandet och byggt en maskin som verkligen sticker ut och bjuder på flera nytänkanden.

Här har vi en maskin som inte liknar något annat vi tidigare har sett. Tunneln slutar mycket tidigare än på alla andra snöskotrar, det ser nästan ut som ett hembygge. Men det är såklart en noga avvägd åtgärd för att maskinen inte ska hänga upp sig på lyftbåge eller stänklapp ute i det djupa. Lyfthandtag finns ändå såklart, men det blir nog inte tal om att montera dragkrok på nya Boondocker.

Vidare bland egenskaperna kan vi nämna smala fotsteg, en maskin som är lite högre och att man flyttat den bakre saxen i boggin mot ytterkanten. Varför har man gjort på det viset då, jo det är för att som PPS-boggin traditionellt har sett ut har den en egenskap att samla på sig snö och is. Vi kan bara konstatera att man lyckats även med det tänket, och självklart får man en lättare skoter om man inte åker runt med massa fruset vatten som last.

Men hur är den att köra då, som vanligt är det prototyper man får provköra men man får ändå ett hum om hur det kommer att bli till slut. Utan att dra ut på det i onödan kan vi säga att det är bland det mest underhållande vi har provat, direkt ur kartong. Lynx har på något sätt lyckats göra en skoter som är ruskigt lätt att köra, kanske till och med ännu lättare än sin kusin Ski-doo. Och med tillägget PPS-boggi gör det åkningen så ruskigt rolig. Från ett nerlägg med riktigt bra balans och feedback från styrningen, till att flippa till med tummen så maskinen ställer sig rakt upp och man blir tvungen att ta det lugnt för att inte slå över. Jo, för det finns inget som trycker dig tillbaka om du reser för högt med den här skotern.

Där fjolårets Boondocker kunde kännas lite kantig, när du blir tvungen att brottas i brant terräng bland tät skog, har livet med 2018 Boondocker blivit så mycket lättare. Du får helt enkelt ut mycket mer av din input när du kör, samtidigt som feedbacken gör att man känner sig säkrare som förare.

Den är 20 kilo lättare än gamla trenian men den är 100 procent roligare och det är ju det allt handlar om eller hur?

 

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen