Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX COMMANDER 600R E-TEC, TRONFÖLJAREN

Namnet LYNX Commander är det nog ingen som har undgått i skotervärlden, första modellen släpptes 2009 och har sedan dess varit het på tapeten. Till nästa år har Lynx commander fått Raiden X chassit och gänget från Rovaniemi visar att modellen är här för att stanna. Till 2020 finns dessutom 900 Ace Turbon som ett motoralternativ och där finns effekten för att tilltala en ännu bredare marknad.

Utvecklingen inom bredbandssegmentet har knappats stannat av dom sista åren utan snarare tvärtom, även konkurrenterna har kommit med nya modeller där man valt att sätta in potenta 2-taktare och konkurrensen är stenhård. Lynx har valt att släppa Raiden X chassit i sin Commander till 2020, vid en första anblick ser maskinen betydligt smäckrare ut än sin föregångare. Är det utformningen av huv och kåpor som gör det eller beror det på att man har tajtat ihop maskinen en aning? Jag vet faktiskt inte men den ger ett helt annat intryck.

Vi sätter oss på maskinen och med ett knapptryck startas 600R´n som har hittat till Commandern till nästa säsong, under tiden motorn blir varm ser vi att det har hänt en del saker. Bland annat en 4.5” ny mätare som är digital och ersätter den tidigare analoga, här ser man bland annat temperaturen digitalt och även bränsleförbrukningen. En annan detalj vi lägger märke till är den nya växelföraren, det sitter en helt ny växellåda där det bara finns hög och låg växel (givetvis även en neutral), backen är nu mer i form av den beprövade RER där motorn som bekant byter rotationsriktning.

Hur går den då?

När vi väl kör iväg med LYNX Commander ger den ett bra intryck, motorn har en trevlig karaktär och riktigt bra gasrespons. Färden efter leden är betydligt trevligare och roligare än förväntat på en bredbandare.. Den nya Commandern känns smidigare och mer balanserad än föregångaren, Lynx har jobbat fram en 50/50 fördelning av vikten på skidorna och hela maskinen väger 16kg mindre än för 2 år sedan (2018) När vi sen kliver av spåret och beger sig ut i skogen då märks det att man från Lynx sida verkligen jobbat för att ta commandern till nästa steg.

Easy ride bakfjädringen lättar boggien och förbättrar dess lössnöegenskaper, den 44mm höga mattan hjälper till och ger ett bra grepp både på och utanför leden. Maskinen flyter fram bra mellan träden och kliver upp bra på snön. Och tack vare dom uppböjda A-armarna behöver man inte vara lika rädd för lågt uppstickande föremål.

Trots att det sitter en 50cm bred matta på maskinen måste vi säga att den är riktigt lättkörd och trevlig, den inbjuder till lek såväl som arbete och det är väll här Lynx vill vara. En mångsidig maskin har till kommande år blivit ännu mer mångsidig och lätthanterad. Att du sen kan välja din Commander i 3 olika utföranden och att det finns 3 olika motoralternativ gör inte saken sämre!

Vi är övertygade om att Radien X chassit är något som blir en vanlig syn att möta både på och utanför leden kommande vinter!

Lär mer om LYNX HÄR

Läs mer om maskin hos tillverkaren HÄR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Sea-Doo Spark Trixx, en riktigt kul och busig maskin där man får mycket för pengarna!! Läs hela reportaget på Sledtrax!
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen