Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

YAMAHA SIDEWINDER S-TX GT 146 – VÄRLDENS SNABBASTE TOURING MED ATTITYD!

När man hör ordet touring kan man lätt associera det till en halvtrött maskin med riktigt fin åkkomfort. Grejen är den S-TX GT 146 är allt annat än trött. Den är världens snabbaste touring, inte långt ifrån det snabbaste på snö heller för den delen. En klar och kall morgon i mars fick Sledtrax möjligheten att testa denna lyxtouring!

Till 2020 frälser Yamaha alla touringåkare som vill ha det där lilla extra under huven, Sidewindern kommer som superlyxigt 2-up touring. Bara för att man gillar att färdas bekvämt efter leder betyder det inte att man per automatik vill tumma på effekt. Med ungefär tvåhundra hästkrafter släpper Yamaha världens snabbaste tvåsitsiga touring. 

När knappen på styret trycks in mullrar den trecylindriga genesismotorn igång. En flock vilda hingstar gör sig redo för tjänstgöring. Vi sätter i väg efter sjön som ligger alldeles intill eventområdet. Att marcha i hög hastighet med två personer är inga som helst problem med Sidewinder S-TX GT 146. Men det intressanta är när vi kommer in på leden.

Den går enormt stabilt. Den 42 tum breda framvagnen gör att det inte kränger nämnvärt i kurvorna, stabil som ett lok kan man säga utan att överdriva. Fjädringen från Fox hjälper till att göra färden så bekväm som möjligt. När det öppnar upp är det bara knäppa högertummen mot styret och då åker smilbanden upp till öronen.


Kallt som det är myser man när värmen i dynan är påslagen på max. Passagerarsätet är också eluppvärmt, lika så passagerarhandtagen, det höjer lyxkännslan till topp. Den höga vindrutan skyddar bra mot vinddraget i den kalla mars morgonen. Den slukar bokstavligt talat mil efter mil, och det finns absolut tendenser till att man kör alldeles för fort när man kommer ner på någon slätstruken sjö.

Yamaha har inte bara gjort en väldigt snabb och bekväm touring. Man har även sett till att man skall kunna distansera långt utan att behöva stanna. Därför har man monterat en extratank på femton liter. Det gör att den totala bränslemängden hamnar strax under femtio liter.

Kör man med en inte allt för gasglad högertumme kommer man utan konstigheter minst trettio mil innan man behöver uppsöka någon tankstation. Ett stort plus om man t ex föredrar långa dagsturer uppe i vår vackra fjällvärld. Man har även sett till att utrymme för extra packning finns tillgängligt. Bak på vardera tunnel sida har man två rediga avtagbara boxar och en större packlåda i mitten, vad mer kan man önska sig?

Efter Sledtraxs provkörning kan vi fastställa två saker utan att behöva göra några större ingående tester. S-TX GT 146 är både ruskigt snabb och väldigt bekväm. Gillar man långa turer i hög hastighet med fantastisk komfort, utan oro på att behöva tanka inom det närmaste.
Ja, då är denna maskin verkligen ett av de hetare alternativen. 

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Säsongens sista snöskoterartikel är ett faktum. Läs om LYNX XTERRAIN 900 ACE TURBO! 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen