Trax impressions
LYNX RAVE GLS – SNABBAST PÅ LEDERNA?
Med ett starkt DNA från stökiga nordiska leder och snabba crossbanor har Lynx till kommande säsong återupplivat en riktig legend. Lynx Rave GLS kommer åter tillbaka som ett hett alternativ till nästa säsong, förutom retrodesignen på dekalerna är det inte mycket som är likt. Grym dämpning och en 180 hästars 2-takts turbomotor intygar om att denna modell är något som kommer lämna intryck på alla som kör den. Vi hade nöjet att testa ett av de argaste lodjuren någonsin på andra sidan Atlanten och Sledtrax första tankar är…
Leder med en bredd likt våra mindre grusvägar och ett system som kan ta dig på flera dagars körning, i denna fantastiska miljö som omger West Yellowstone var platsen där vi äntligen skulle vi testa få testa Lynx Rave GLS för första gången. Förväntningarna var skyhöga och spänningen var på topp när vi steg upp på skotern och kände den kraftfulla motorn stå på tomgång under oss. Det var dags att ge sig ut på en första tur för att uppleva vad denna legendariska skoter i ny tappning hade att erbjuda. Håller den samma klass som sin föregångare och är den lika snabb efter lederna är ju den stora frågan. Vi kan redan här berätta att så är fallet…
Retro i ny anda.
Redan vid en första anblick av Lynx Rave GLS kunde vi inte låta bli att imponeras. Retrodesignen på dekalerna gav skotern en läcker och iögonfallande look som verkligen stack ut från mängden. Men det var inte bara utseendet som fångade vår uppmärksamhet, det var också specifikationerna som fick oss att höja på ögonbrynen. Lynx har till denna modell verkligen inte sparat på krutet, man har stoppat i bland de fetaste prylar som går att uppbringa till en fabriksmonterad standardmaskin både tekniskt och prestandamässigt.
En visslande 2-taktare
Det här arga lodjuret är bland annat utrustad med rotax kraftfulla 180 hästars 850 E-tec Turbo R motor som verkligen får adrenalinet att pumpa. Motorn ger skotern en imponerande acceleration och enastående prestanda, vid varje gaspådrag känner du verkligen hur hårt den trycker på och den slutar aldrig att mata. De leder som vi börjar vår provkörning är breda och släta vilket gör att man vågar hålla inne högertummen betydlig längre än vad vi hade gjort på våra nordiska leder.
Den kraft och fart som denna skoter är kapabel till är både skrämmande och imponerande på samma gång, med hjälp av den vätskekylda insugsluften finns kraften där så fort du trycker in gasen. Ljudet i motorn gör att man vill belasta den gång på gång för att få höra det visslande lätet som turbon avger, men vill man ha det ljudet hela tiden får man räkna med att det börjar gå galet fort. Starterna är ett kapitel för sig då GLS´n är utrustad med launchmode vilket i sig är beroendeframkallande, under ett smattrande läte byggs laddtrycket upp för att sedan skjuta iväg dig som en kanonkula samma sekund bromsen släpps!
Dämpare med en dos SISU!
Lynx är känd för att ha dämpare som håller hög klass och gillar tuffa tag, när vi tittar på Lynx GLS är detta inget undantag. PPS 3 boggien är bestyckad med feta KYB kashima HCLR 46:or som gillar stökigt underlag, LFS + framvagnen har även den fått samma rejäla KYB pjäser. De leder som jag inledningsvis pratade om är nästan för fina för att sätta dämpningen på prov vilket ledde oss till en avstickare som inte var pistad. Här avlöstes knöliga kurvor med djupa whoopis-sektioner, här kommer verkligen Lynxen till sin rätt.
Med fötterna fastklämda i fotholkarna sätt undertecknads lår på prov, efter en intensiv och galet knölig sträcka fullkomligt brinner dem medan dämpningen från GLS´n inte visar minsta tendens till att packas ihop. Även kurvtagningen känns stabil med bra grepp som Blade skidorna i kombination med framvagnen ger, den raceinspirerande framvagnen håller innerskidan på plats och det är verkligen beroendeframkallande att swisha fram i skogen ett ledkryss i taget.
Sammanfattningsvis!
Om du letar efter en skoter som ger dig en spännande och adrenalinpumpande körupplevelse behöver du inte leta längre. Lynx Rave GLS kommer garanterat att lämna ett bestående intryck och få dig att vilja köra mer och hårdare. Både design och specifikation skapar ett habegär, men ni kan inte fundera allt för länge då detta testosteronstinna lodjur bara är möjligt att beställa under våren.
Gillar ni kläderna? Kika in 509
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Läs några Sledtrax Testar