Kontakta oss

Trax impressions

LYNX SHREDDER RE 3900 850 TURBO 2026 – EN FINSK FRÄSARE MED NYHETER

När ryktena började surra om en uppdaterad Lynx Shredder RE 3900 inför 2026 blev vi på Sledtrax genast nyfikna. Har finnarna slagit på stora trumman? Vad är nytt och vad är förbättrat? Efter en första provtur är smilbandet brett och att både stort och smått förbättrats och förfinats. Den ser kanske lik ut vid första ögonkastet… men vänta bara tills du läst Sledtrax första intryck…

Nyheter som märks – uppdateringar från nos till bakre boggie

Inför 2026 har Lynx gått all-in på att förfina sin redan busiga lössnöhingst. Bland de största nyheterna hittar vi en omdesignad framvagn, där både fjädring och styrsystem fått en uppfräschning som inte bara förbättrar precisionen – den förvandlar faktiskt hela körkänslan.

Den nya Blade DS+ skidan är inte bara en uppdatering på pappret – den är ett lyft i varje sväng. Tunnare gods i tunneln har dessutom kapat vikt, och det märks när du manövrerar i tekniskt terräng. Den uppdaterade boggifjädringen jobbar mer följsamt än tidigare, och helhetsintrycket är att Lynx tagit ett rejält kliv framåt i utvecklingen av sin mest lekfulla maskin.

Skråkörning i världsklass – lättare, smidigare och mer exakt

En av de mest glädjande upplevelserna under vår provkörning var hur otroligt stabilt Shreddern beter sig i skråkörning. Tidigare modeller hade ibland en tendens att ”washa ut” när det blev brant och löst, men den känslan är som bortblåst.

Tack vare den minskade vikten och förbättrade balanspunkten känns det som att du har bättre kontakt med maskinen. Det är en lättare, smidigare och mer intuitiv Shredder vi kör i år, och den tekniska körningen har aldrig varit så rolig och gått så lätt som nu.

Kan det bli bättre? Kanske… men det beror på inställningarna

Vi ska vara ärliga. Allt var inte perfekt direkt ur lådan. Under vår provtur upplevde vi att maskinen inte var särskilt resvillig, vilket gjorde det lite knixigt vid exempelvis vändningar eller re-entrys där du vill få maskinen att snabbt lyfta skidorna.

Men – det är förmodligen en fråga om setup i bakre fjädringen. Det här är justeringar som är fullt möjliga att göra, och när man väl hittar rätt i klickandet lär busfaktorn öka rejält. Så ingen större kritik här, mer en påminnelse om att rätt inställningar är guld värda.

En liten förändring – med enorm påverkan

Det som verkligen överraskade oss var hur mycket den nya Blade DS+ skidan påverkar maskinens uppförande. Undertecknad har aldrig riktigt blivit kompis med tidigare Blade-skidor, och vi vet att vi inte är ensamma. Många Lynx-ägare där ute har bytt till Ski-Doo-skidor just av den anledningen.

Men det är nu ett minne blott. Den nya skidan skär i snön och ger en helt ny precision i styrningen. Det är nästan svårt att greppa hur en så liten komponent kan förändra hela känslan bakom styret, men så är det. Och det är just den sortens detaljer som får oss på Sledtrax att gå igång på riktigt.

En plats i långtestflottan – med all rätt

Efter bara några mil med nya Lynx Shredder RE 850 Turbo 3900 är vi… ja, lite smått förälskade. Maskinen är rapp, smidig, välbalanserad och lekfull – en riktig puderkonstnär med läskigt mycket kraft tack vare turbon. Det är därför den nu också har tagit en åtråvärd plats i Sledtrax långtestflotta inför säsongen 2025/2026. Och det, våra vänner, är ett betyg som inte delas ut lättvindigt.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar ni kläderna? Kika in KLIM

Se några SledtraxTV

Läs mer på LYNX

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

FUEL HEMAVAN

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen