Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

MÅNADENS PROFIL – EMIL PAULSSON

Denna gång är månadens profil en riktig snöskoterfantast som bakom styret på sin Yamaha tydligt visar precis hur roligt man kan ha det som friåkare. Färden är alltid fylld med action och det bjuds ofta på akrobatiska konster när den vrålande 4-takts maskinen kastas runt mot nya äventyr. Som ambassadör för Yamaha visar han upp de lekfulla sidorna av deras maskiner på bästa möjliga sätt. Personen vi pratar om är ingen mindre än Emil Paulsson!

Fotograf: Fredrik Andersson

Lite kort om Emil:

Emil Paulsson är född och uppvuxen i en liten by som heter Gafsele och för er som inte hört talas om denna metropol kan vi informera om att det ligger ca 2 mil söder om Åsele. Han introducerades tidigt för skoteråkning av sina föräldrar och redan som 4 månader gammal hängde han med på sin första fjällresa. Vem vet, kanske var det redan då han fastnade för skoteråkningen?

Numera bor den 29 år gamla Emil i Åsele tillsammans med sin sambo. Under veckorna är det arbete som gäller i Örnsköldsvik där han jobbar på en verkstad som konsultmekaniker. Sedan driver han företaget Northmech tillsammans med 3 kollegor, vars verksamhet är att runt om i Sverige bemanna verkstäder som är i behov av kvalificerad personal. När det inte är jobb som gäller spenderas så mycket tid som möjligt bakom styret på snöskotern.

Hur kom du igång med snöskoterkörningen?

Skotern man lärde sig grunderna på var en Elan 250, ett effektmonster på hela 12 hk om jag inte minns fel. Några år senare genom plantsättning och sommarjobb lyckades jag spara ihop till min första helt egna snöskoter och det blev en rev 600 -04. Jag blåste varenda liten sparad krona för att köpa min drömskoter. Med en ny snöskoter samt att man fick ta skoterkortet tog intresset fart på riktigt.

Fotograf: Fredrik Andersson

Hur kommer det sig att du har fastnat för snöskoterkörningen?

Jag skulle nog säga att friheten är den största anledningen. Man kollar bara kartan och bestämmer att dit ska vi idag och sen drar man. Sedan är det ju något med att när hjälmen åker på och skotern startas, då glömmer man alla problem och det blir fullt fokus på körningen. Sedan är det ju inte bara själva körningen som är kul, det är allt runt omkring som gör det hela. Sena garagekvällar, planering, jaga efter den djupaste snön man kan hitta och umgås med likasinnade. Det blir som ett helt paket.

Hur länge har du hållit på med friåkning?

Har nog hållit på med det ända sen man fick skoterkortet skulle jag säga, det gick ju även med korta maskiner.  Man tog sig inte lika långt, men lika kul hade man. 2018 köpte jag min första riktiga lössnömaskin och det var väl då jag gick in helhjärtat för friåkningen och insåg att det var något jag verkligen brann för.

Hur fick du igång ditt samarbete med Yamaha?

Min första maskin köptes faktiskt hos Yamaha Vilhelmina. Efter en säsong gillade säljaren vad jag gjorde och ville försöka hjälpa mig. Året därpå började jag köra för deras butik. Körde genom dom i 2 säsonger och lyckades under tiden skapa flera kontakter inom Yamaha. Sedan blev jag kontaktad utav Yamaha och dom undrade om jag ville representera deras lössnömaskiner. Självfallet tackade man ja och nu kör jag för Yamaha Scandinavia och Yamaha Center Örnsköldsvik. Det var något jag aldrig trodde skulle hända så var en riktigt stor grej för mig.

Kan du avslöja något om planer för den kommande vintern?

Planerna för i vinter blir att så fort föret tillåter ha 3 kördagar i veckan för att kunna fortsätta utvecklas så mycket som möjligt. Och om coronan inte blir värre skall jag försöka komma iväg på några roliga event för att träffa lite nytt folk.

Vi avrundar intervjun med tre snabba frågor: 

Häftigaste skoterminnet?

I slutet på säsongen -16 skulle jag försöka mig på en bakåtvolt då min polare Daniel hade lyckats helgen innan. Sagt och gjort lastade vi skotrarna och drog upp till Borgafjäll igen. Det var mot våren så hoppet vi hade lagt enormt mycket tid på veckan innan hade nu hamnat i ett förbudsområde. Därför blev det panik att hitta en stor driva där det mest bara var att skotta ur. Jag hade ju redan bestämt mig, så att ge upp drömmen var inget alternativ. Med bra pepp och en hängdriva gick allt perfekt och jag lyckades landa bakåtvolten på första försöket. Obeskrivlig känsla och sjuka mängder adrenalin!

Hur ser vi till att skoteråkningen i Sverige förblir hållbar även i framtiden?

Det gäller att alla tar sitt ansvar och att kontrollerar vars man får och inte får köra, sedan är det ju mycket sunt förnuft, följa regler och visa hänsyn till varandra, djur och natur

Vad är din kommande målsättning inom skoteråkningen?

Lyckas köra i några fler länder. En dröm man alltid haft är att få testa på den magiska terrängen och den meterdjupa pudersnön i Kanada.

Med dessa ord tackar vi Emil för denna gång och önskar honom mängder av härlig skoterkörning under de kommande säsongerna.

Kika gärna in Emils Instagram för att se riktigt läckra bilder och filmer

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen