Reportage
MÅNADENS PROFIL – TERJE STAFFANSSON
Denna månadens profil är en driven entreprenör som kör eget företag på dagarna och gillar att umgås med familjen på kvällarna. Skoter, ja det gillar han att köra året om! Sommar som vinter spelar ingen roll för denna person som är välkänd på watercross serierna men även på vintern med Scott kläderna på. På senare tid hittar vi han för det mesta på Arctic Cat snöskotrar där han även byggt en hel del häftiga maskiner under åren. Nu är det dags att ta reda på lite mer så låt oss presentera denna månadens profil Terje Staffansson!
Vem är Terje Staffansson?
Är 43 år gammal från Västerås där jag bor med min sambo Nelly och lille Maximilian. Mina intressen är skoter vinter som sommar, att jobba och umgås med familjen. Jag är egenföretagare sedan 2010 och driver företaget som heter Testab fog & sanering. Vi håller på med allt inom sanering, rivning, fogning, isolering och brandskydd.
Av alla intressen, hobbys och sporter blev just skoterkörning en stor del av ditt liv, hur kommer det sig och hur länge har du kört skoter?
Skoter och motorer har alltid varit ett stort intresse sedan jag kunde gå, innan jag kunde köpa min första skoter och skruva/ köra på så skruvade jag på allt som kom i min väg som liten, så det var ganska naturligt att jag utbildade mig till skotermekaniker i skolan. Min första skoter köpte jag när jag var 15-16 år, sedan när man blev lite äldre och hade möjlighet att köpa en ny maskin så började jag tävla i skotercross och backe. Det körde jag i ca 10-12 år innan jag tröttnade, sjukt tråkigt att träna själv på en crossbana mitt ute i skogen när kompisarna körde friåkning istället. Vattenåkningen började jag med 2004 så det är något som följt mig en längre tid i min skoterkarriär.
Arctic Cat är ett varumärke som har hängt med dig väldigt länge sommar som vinter, hur kommer det sig att du fastnat för just Arctic Cat och vad är det som gör det till din favorit på marknaden?
Jag har alltid kört BRP och det var Lynx som varit mig närmast hjärtat, men 2018 vart det bara en tillfällighet som gjorde att jag började köra Arctic Cat. Under vintern 2017 så fick jag en förslitningsskada som gjorde att jag inte kunde köra skoter, där och då tänkte jag att jag skulle lägga av helt med skoter. I slutet av sommaren så vart jag uppringd av Ingmar på fd. Mud and Snow och dom ville ha ett möte angående kommande säsong. Mötet vart av efter en stunds funderande och jag träffade dåvarande ägare Micke, Ingemar och Jimmy. Jag kände att det där var riktigt sköna typer och dom har samma driv som en annan, jag fick ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Samtidigt så kom Arctic Cat med en ny modell som kändes smalare och smäckrare än tidigare samt att det var rak styrning. Jag kände en nytändning och ville ge det en chans att kunna köra skoter igen. Efter det så vart jag fast på Arctic Cat och förslitningsskadan kände jag inget av, så de mötet är jag evigt tacksam för.
Arctic Cat har satsat stort och kommit med nya Catalyst-chassiet och nu även 858 motorn, Vad är dina tankar och åsikter kring dem?
Ja, man har hört ryktas om ett nytt chassi redan 2020 och jag visste att de skulle komma med något som inte var likt någon annan i körkänsla. Jag har inte kört 858 än men kan bara tänka mig hur sjukt rolig den kommer vara. Jag orkade inte vänta ett år och för att få lite extra effekt i Catalyst-chassit, så efter att jag kört 600:an ca 200m så satte jag kapen i skotern och rev hela maskinen. Jag kastade i en 800 ctec med turbo och den blev fan brutal och nu märker man att dom byggt chassit för en motor med mera effekt, så 858:an kommer bli brutal.
Inför 2024 kom catalyst chassit endast med 600 motorn men vi vet att du gjort något spännande med den, berätta?
Som jag skrev ovan så skruvade jag i en 800:a med turbo på ca 210 hp. Sen har jag ytterligare en projektmaskin som jag ska börja med och det är en Catalyst Riot 146. I den kommer det att bli en ctec 900 sugmotor på ca 190hp som kan bli en enormt rolig maskin för våråkningen.
Vad skulle du vilja se från Arctic Cats sida härnäst?
Ja, ska dom bli större och ta lite mark så måste deras sortiment bli bredare på skoterfronten. För min egen del så skulle det vara sjukt roligt att få se en kompressormatad 858:a i Catalysten så jag slipper bygga en själv hahaha.
Vintern har övergått till vår och snart grönskar även sommaren. Vi vet att du kört en hel del watercross under sommarhalvåret, hur ser det ut inför kommande watercross säsong?
Jag är i full gång och bygger om en 3:e catalyst som jag ska ha och tävla på i sommar, så jag får verkligen hoppas att jag hinner få ihop den till midsommar då första tävlingen är i Sveg. Sedan får vi se vilken serie jag kommer att köra och vilken som kommer att passa familjen och Teamet bäst, så man bara inväntar en tävlingskalender så man kan staka ut vägen i sommar genom land och rike.
Föredrar du skoterkörning i skog och fjäll på vintern eller watercross på sommaren?
Båda är ju sjukt roliga, men jag har lagt så sjukt många mil i bilen under mina år och jagat snö land och rike runt så nu tycker jag att det roligaste är och köra på sommaren, det är alltid trevligt när det är varmt och skönt ute samtidigt som man får köra skoter.
Följ Terje Staffansson på INSTAGRAM
Läs fler Reportage