Kontakta oss

Reportage

MÅNADENS PROFIL – JOCKE RÖNNQVIST

Han har varit väldigt aktiv inom FSX där han hoppat ramp och haft shower i olika städer och länder. Förutom det så har han varit en del av det legendariska gänget Ruffriders som åkt stort och fångat det hela på film, något som varit och är en stor del av skoter-Sverige. Efter flera skador i samband med hopp i rampen bestämde han sig för att lägga det på hyllan, så numera hittar vi honom mestadels i granskogen eller på fjällets sluttningar med sin Polaris 9R som kompanjon, månadens profil är legenden Jocke Rönnqvist!

Vi börjar med att lära känna personen bakom hjälmen, berätta om dig själv Jocke!

35 år gammal, bor i Vilhelmina med sambo och 2 barn! Uppväxt i Vilhelmina men flyttade till Umeå vid 20 års ålder och bodde där i nästan 10 år. Var även där skoterkarriären satte fart. Började jobba med att montera byggkranar där och gick över till att slutligen jobba med större traverser och moderniseringsprojekt hos Vattenfall vattenkraft. Fritiden handlar mycket om att vara med familjen, skoterkörning med allt vad det innebär, och jaga älg på hösten. Efter det finns det inte så många timmar kvar av året.

På sociala medier ser vi dig mest på lössnömaskiner ute i terrängen men vi vet att du även varit väldigt aktiv inom FSX. Hur kom du in på det och hur har den resan sett ut?

Karriären satte fart som sagt när jag bodde i Umeå, där lärde jag känna Ankan, Emil och Jerry bl.a som då körde med Ruffriders gänget, och med det lärde jag även känna Emil Ahrling, Tobias Hellström och Simon Fröling som hade ett fint rampställe ute i Skravelsjö. Hade hoppat nån mindre compramp hemma innan och var sugen på att testa en superkicker, och fick haka på dom grabbarna och började hoppa där. 

Målet var då att jag skulle lära mig en seatgrab, men fastnade för sporten rejält och fick lära känna mycket folk, och åka runt och köra shower på diverse olika roliga, stora event genom åren. Insåg ganska snabbt också att det var rätt coolt att kunna göra trick ute i naturen på skottade kickar, så det var en anledning också till att man fortsatte hoppa och lära sig nya grejer i början.

Hur kom det sig att du blev Factory Rider för Polaris? Har du alltid kört Polaris?

Mina föräldrar har alltid åkt Polaris, även när jag växte upp. De första maskinerna som jag har i minnet är morsans Indy 400, och farsans RMK 600 -98 som han köpte ny då.  När jag fick börja köra skoter själv satt man och höll balansen och åkte på en skida runt på isen på 400:an. När jag blev äldre var jag ”rebellen” i familjen som bytte märke och testade BRP i 4 år när jag hade börjat jobba och kunde köpa maskiner själv. 

Sen 2011-2012 kontaktade Edvard på Vilhelmina Motorcenter mig när jag började hoppa ramp, åkte då på en Ski-Doo XRS 800 och han tyckte att jag skulle testa en Polaris Rush 800 som då var Polaris korta ledmaskin. Så kändes naturligt när jag fick kliva över som ambassadör för honom, och började även då få sponsorpengar från Polaris Scandinavia. Har sedan dess fått hjälp från Polaris Scandinavia, vissa år mer, andra lite mindre tills att det till slut blev ”Factory Riders” som det är idag. Är nog enda i världen som hoppat ramp med en Polaris Rush haha, är väl inte riktigt det den var gjord till, men man fick riktigt fin ”båge” i luften med den iaf.

Du har spenderat många år med skoterkörning i olika former men hur ser din framtid på skotern ut? Har du några planer eller visioner för kommande säsonger?

Freestyleåkningen fick tyvärr ett rätt snabbt avbrott då jag ifrån att inte brutit något, bröt handleden, hälarna och fotleden på 3 hopp. Bestämde mig efter sista skadan att sluta hoppa ramp. Suget ligger och surrar i bakhuvudet hela tiden, men har bestämt mig för att lägga fokus på lössnömaskinerna och att hoppa och hitta på roliga saker när föret på snön gör det möjligt! Landa på isiga, hårda landningar har jag lagt på hyllan. Har tillsammans med Emil kört olika event genom åren, vi har pratat lite om att eventuellt ta det till nästa nivå, men är inget som vi vill gå ut med riktigt än, annars har jag lite mera idéer å planer efter senaste USA resan som kommer komma ut tids nog.

Ja, vi har sett att du nyligen varit till USA, berätta om den resan! Har du tidigare varit och kört i andra länder?

Jag träffade och lärde känna Sahen Skinner förra våren när Polaris flög över honom, David och Caleb för Ridersclub träffen i Vuogga, och började då prata om att jag ville komma och hälsa på hos honom i Afton Wy! Så vi planerade ihop att jag skulle flyga över dit i början av säsongen, egentligen bara för att vi brukar vanligtvis inte ha så mycket snö hemma här i början av januari. Så jag bokade in den helgen och pratade samtidigt ihop mig med KLIM att jag skulle komma över den tiden ifall det fanns möjlighet att fara och köra i lag med dem!

Riktigt rolig resa där jag fick köra med KLIM grundaren Justin Summers, och John Summers i början av veckan, vara med på Polaris MY25 Photoshoot en dag och hänga och köra skoter med Sahen och hans gäng över helgen! Körde skoter 5 dagar av 7 så blev en lyckad vecka! Annars har jag kört FSX shower i andra länder, bl.a Ryssland tillsammans med Rasmus Johansson.

Ruffriders är för många inom skotervärlden ett välkänt namn där även du varit en del av gänget. Vad tar du med dig från den tiden?

Sjukt roligt att man fick vara med om den eran, många av de stora namnen/åkarna som finns idag var med då, och är vänner man fortfarande har kvar. Finns så sjukt många roliga minnen från den tiden så riktigt svårt att välja något specifikt, men ett starkt minne från körningen är 2014 när vi var 5 st som flippade för första gången och klarade det. Ett annat är när vi byggde upp den klassiska “Norge platå” kicken 1 m från kanten och i princip knäckte det hoppet haha, blir kul att se om någon lyckas hoppa den platån så högt som vi gjorde då i framtiden. Jag klarade mig bra, Rasmus skalla styret så näsan blev platt och Tobbe skadade knäet lite om jag inte minns fel, sen skotta vi ner kicken så den blev normal igen. Annars är det mycket minnen ifrån alla filmpremiärer vi åkte runt på under höstarna och alla roliga fester. Releasen av RR X på Högfjällshotellet i Sälen är en fest man aldrig glömmer, FSX-show på dagen och dans å bärka på kvällen.

På Instagram är du aktiv med bilder och filmer som du delar till över 12 tusen följare och nu har du även tagit omtag och satsat på Youtube, vad är dina ambitioner där?

Hehe jaa, målet med YT är nog mest att kunna slänga ut längre editar när man varit iväg på någon resa eller liknande, som USA-resan! Eftersom jag åker mycket skoter tillsammans med Emil som är väldigt aktiv på YT så blir det nog mer att fokuset hamnar på hans kanal vid de tillfällena, så det inte blir kaka på kaka. Annars kommer det nog att dyka upp mer grejer hos mig!

Innan vi tackar och säger hej då tar vi tre snabba frågor!

Vad kan du inte vara utan på en skotertur?

Knäskydd och hjälm, känner mig totalt naken utan det.

Roligaste maskinen du haft?

Roligaste maskinen är nog Polaris 9R jag åker på idag, ett sådant sjukt klipp i den motorn, precis som att åka race maskin på 900 kubik.

Bästa tipsen för den som vill ta sin körning till nästa nivå?

Bästa tipset är nog att köra så mycket man bara kan, det finns inga perfekta tips eller genvägar till att bli en duktig skoteråkare egentligen, det gäller bara att lägga ner tiden, köra och nöta. Och det är ju inte så svårt när det är så sjukt roligt att köra skoter!

Följ Jocke Rönnqvist på INSTAGRAM

Läs fler Reportage

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen