Kontakta oss

Reportage

MAPTUN POWERSPORTS

Många av oss motorintresserade letar alltid efter det där lilla extra till våra fordon vare sig det är för sommar eller vinter lek. Gänget på Maptun Powersports i Örebro har samma inställning som oss på sledtrax. Dom har dock tagit det ett steg längre och utvecklat en produkt som hjälper till att få ut mer effekt ur rovan och den heter MaptunerX. Häng med när vi träffar gänget bakom produkten!

Från vänster: Viktor Paulsson, Fredrik Bengtsson

För Fredrik startade allting som en hobby, intresset väcktes vid en provåkning med en VOLVO 740 TIC som 22 åring. Innan hade han bara åkt ”vanliga” bilar utan turbo.

Han hade inte varit speciellt intresserad av bilar tidigare men den färden tände en gnista och skapade ett intresse för att förstå hur allt hängde ihop. Det dröjde inte länge innan han hade ”nördat” ner sig och börjat studera motorns styrsystem för att förstå hur allt funkade. Då Fredrik är programmerare i grunden hjälpte han en kompis med en programvara till sin bil med lyckat resultat och såg potentialen efter det.

Runt millenniumskiftet tog det fart på riktigt med Maptun, det var mycket extrembyggen där man plockade ut stora ökningar och namnet spred sig fort på nätet. Från 2006 har Fredrik jobbat heltid med Maptun och idag är dom ett företag som har 19 anställda och en bra omsättning.

Powersports är den arena man har jobbat mot de sista åren, här har man lyckats inom flera segment så som vattensport, snöskoter och fyrhjulingar/utv.  Jonatan som kalibrerar motorerna tillsammans med Viktor som driver segmentet har gjort ett fantastiskt jobb och är en stor anledning till att Maptunerx blivit så stor inom powersports industrin hävdar Fredrik.

MaptunerX

Det många förknippar Maptun med idag är deras MaptunerX, vi kan säga att det är en liten dator som dom har utvecklat själva för att kunna kommunicera med motorns styrsystem. Med hjälp av den kan du lägga in en ny programvara (reflash) med önskad optimering och samtidigt spara originalmappen. MaptunerX stödjer idag märken som Ski-Doo, Sea-Doo, Can-Am, Polaris, Yamaha, Kawasaki, Arctic Cat och familjen växer hela tiden. Då Maptun äger hela värdekedjan är det väldigt smidigt när det kommer till support, fordonet kan kopplas upp via MaptunerX och få hjälp om det skulle vara några problem.

MaptunerX hanterar även en rad olika servicefunktioner för framförallt din BRP- maskin, funktioner så som nyckelhantering, återställa serviceindikator och mycket mer. Maptun har tagit fram kit till Yamahas motor Genesis 998 turbo och nu även rotax 900 ace turbo. För att få ut mer effekt använder man RJWC´s till sportsystem, dom båda bolagen har ett samarbete för att ta fram kompletta lösningar till nämnda motorer.

Vad finns det för alternativ då? Till Yamahan är insteget på 215hk med original avgassystem. Vill du ha ytterligare kräm lägg på ett sportsystem då får du 226hk med samma mapp. Räcker inte det till varför inte gå på steg 4 och få ut 270 vilda hingstar ur maskineriet. Maptun jobbar för fullt på ett steg 5 kitt för att kunna spräcka 300hk gränsen.

Viktor Paulsson

Rotax senaste tillskott 900 ace turbo har 150hk i original utförande, efter lite magi med MaptunerX lämnar motorn 195hk i en första modifiering. För den som väljer steg 2 blir effektkurvan smått imponerande, redan från 7000rpm sparkar det på med 200 pållar. Motorn försätter med stabil kurva för att slutligen sjunga ut på 205hk. 

Vad kostar något av ovanstående kalas då? Ja insteget är att köpa en licens och den kostar från 5995:-, sen är det beroende vilket steg du väljer. Gå in och läs mer på maptunpowersports.com där hittar du även en lista över deras +100 återförsäljare världen över.

Då Maptun är väl etablerat varumärke och väldigt stor inom bla vattensport kan vi bara konstatera, det här är ett företag som kommer att synas mer framöver!

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen