Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

YAMAHA SIDEWINDER XTX 141”SE – Ett FULLPREPPAT MUSKELPAKET!

Det talas ofta om hästkrafter i skotervärlden och det finns i överflöd när det kommer till Sidewinder släkten, sen att det sitter en uppsättning riktigt feta dämpare gör inte saken sämre. Häng med när vi ska prova Yamahas XT-X SE 141”.

Det är en tuff kategori att armbåga sig fram i ”Crossover”, vad ska finnas på en skoter som hör hemma här? En blandning av sött och salt, den ska klara snabb och knölig ledkörning men samtidigt inte gör bort sig utanför spåret. Klarar då Sidewinder XTXn det? Jaa, det måste vi nog säga. Det här är en hybrid som inte tenderar till att slå igenom på dom stökiga partierna av leden men samtidig kan vråla ut i den orörda snön och med hjälp av sitt mattspinn ta sig fram riktigt bra.

När vi ställer oss på skoter och greppar styret märker vi att något har ändrats, till 2019 sitter det nya reglage på styret. Bromshandtaget har blivit betydligt mindre och är anpassat för en två fingers fattning, även gashandtaget har fått sig en ”make over” och blivit betydligt smäckrare. Båda delarna är något vi välkomnar och ser som positiv uppdatering.

Om vi återgår till dämparna hittar vi även i år Fox Float fjäderförsedda QS3, dom kom till Sidewinder förra säsongen och har presterat riktigt bra. Se till att ha en grundinställning som passar dig i mediumläget och sedan ha möjlighet att klicka ett steg hårdare alternativt lösare beroende på förutsättningar. QS 3 står som bekant för Quick Shift och där trean indikerar att det finns tre klick alternativ som enkelt justeras mellan, Soft, Medium och Hard.

När vi åker ut med XTXn har det varit skotertrafik i några timmar och lederna har blivit sådär lagom knöliga, vi startar i lugnt tempo men märker ganska fort att tempot börjar öka. QS3:orna är inställda på mediumläget och arbetar fint under oss. Genesis motorn skvallrar dock om att det finns mycket mer att ge. Vid en kort paus klickar vi upp dämparna i Hard läget, nu märks det tydlig att skotern ändrar karaktär.

Ju mer vi belastar maskinen desto behagligare blir vår resa, effekten under huven är mer än vi kan utnyttja. Det är faktiskt lite svårt att hålla sig inom lagens ramar då dämparna ger en sådan god komfort och motorn aldrig slutar trycka på.

Vi viker av leden för att se hur skotern beter sig med lite luft under vingarna och inte heller här stöter vi på något oförutsett, Sidewindern uppträder tryggt vid luftfärder och har inga konstigheter för sig. Vi förflyttar oss ytterligare en bit bort där vi hittar orörda backar med lössnö, här är faktiskt 141” riktigt rolig. Med Nosen inställt mot en av backarna trycks gashandtaget hela vägen in mot styret, skidorna kommer upp som på beställning och motorn verkar trivas när den får andas ut lite mer.

Vid körning i lösare snö och friåkning upplever vi att det är lämplig att mjuka upp dämparna ett eller två klick, skoter blir lättare att skråa med och svarar bättre på kroppens placering vid pudersvängar.

Överlag är Sidewinder X-TX 141” SE en riktigt rolig maskin som har marknadens kraftigaste motor och en ruskigt bra uppsättning dämpare. Chassit känns fortfarande modernt och 57mm Camso mattan klöser på riktigt bra både på och utanför leden.

Är det en fullpreppad muskelmaskin i crossoversegmentet som står på önskelistan??

Ja, då har ni hittat rätt.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Sunday funday! #sledtrax #snowmobile #sledtraxtv #alphaone

Följ SledtraxTV!

Till toppen