Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

POLARIS INDY XC 137″

Artikelserien Traximpressions rullar på och det är dags för oss att än en gång kliva innanför portarna i Polaris-stallet. Tar vi en titt på line-up 2020 finner vi ett gäng välslipade maskiner och denna gång är det dags att rikta rampljuset på Polaris Indy XC 137”som kommer ut på marknaden för att erbjuda ett breddat utbud bland Performance modellerna. Nu kör vi vidare med vårt första möte på maskinen som andas komfort och precision.

Polaris har verkligen lyckats väcka en känsla av lyx och kvalité rakt genom hela Polaris-stallet, inget tvivel om den saken. Redan på papperet får vi en bild av att detta är en väldigt fulländad maskin som bjuder till när de gäller fjädring och hastighet, då många viktiga komponenter kan bockas av på checklistan för en komplett ledracer.

2019 släpptes Indy XC ut på marknaden med en längd på 129” och till i år hittar vi en ny utformning där de låtits inspireras av skotercrossvärlden. De har valt göra maskinen åtta tum längre vilket gör att vi landar på en längd på 137”. I framvagn samt boggi hittar vi guldkorn som Walker Evans Piggyback stötdämpare, vilka ger dig som förare möjlighet att ratta in inställningarna efter eget tyckte. Tar vi en titt under huven hittar vi den råa 850-patriotmotorn, Polaris hittills mest kraftfulla motor. För att göra denna kombination komplett hittar vi en Camso storm 150 matta med 38mm kammar som ger ett optimalt grepp på packad snö samt 42” framvagn för ökad stabilitet och precision.

Hur upplevs Indy XC 137” att köra?


Ledkörning är sannerligen miljön där Indyn upplevs som mest potent och vi låter den andas friskt längs lederna när vi tar oss till platsen för att fotografera modellerna som kommer 2020. Något vi direkt uppmärksammar är komforten och den grymma förarmiljön som detta kraftpaket ger oss. Detta har vi Axys-chassit i kombination med de kralliga Walker Evans Piggyback dämparna i så väl framvagn och boggi att tacka för. Den längre fjädringsvägen i dämparna gör att genomslag inte existerar.
Gropiga leder eller lite luft under skidorna sätter inte stopp, de tar smällarna utan att ens blinka. Tanken slår oss verkligen, det är en förbaskat rolig maskin med en grym förarmiljö. Inget som helst tvivel om den saken.

Nästa grej väl värd att uppmärksamma är den acceleration och stabilitet som erbjuds. Camso Storm 150 mattan med 38mm kammar gör verkligen sitt när det är dags att testa accelerationen. Den har ett oerhört fint grepp och kraften från 850 patriotmotorn förs verkligen över till backen när det är dags att ge sig iväg längs leden, full gas och du drar iväg likt en skott. Närmar du dig tvära kurvor? Bromsa in, luta dig i kurvans riktning och ge gasen en ordentlig touch, skidorna lättar lite lätt och du möts verkligen av en grym respons från hela maskinens egenskaper. Allt från grepp, till acceleration till stabilitet. Denna maskin är minst sagt underhållande och framkallar definitivt ett leende under hjälmen!

Även om detta är en renodlad performance maskin och inte något för den djupaste snön hinner vi ta en sväng utanför leden. Vi gör några härliga pudersvängar och några skidres för att ge kameramannen några magiska ögonblick att föreviga på bild, och faktum är att Indyn klarar det med bravur. Det går definitivt att leka av sig med denna maskin på en myr i kallsnön en solig vinterdag eller varför inte dra några skidres i solnedgången.

Det märks tydligt att Polaris har en lång erfarenhet av ledpiskare då Indy XC 137” upplevs som en väldigt fulländad och specialiserad maskin för sitt ändamål, den tar verkligen ledkörning till nya höjder och rolighetsfaktorn slår i topp, flera gånger om. Söker du en ledpiskare som bjuder på en grym förarmiljö samt mångsidighet är detta definitivt en maskin för dig.

Läs fler trax impressions HÄR

Läs mer om Polaris XC HÄR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen