Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS KHAOS 850 RUSTAS FÖR VINTERN

Trenden att utrusta sin skoter verkar inte svalna, snarare tvärtom. Dekalkit och olika uppsättningar av tillbehör gör den ena maskinen mer unik än den andra. Vår standard Polaris Khaos 850 kommer dock inte sticka ut alltför mycket i mängden, men en del saker har vi bestämt oss för att montera. Tillbehören som kommer sitta på maskinen är mer av praktiska skäl, men givetvis blir det lite optimering. Nu kör vi!

Dragbåge JIIG Production

Dragbåge från JIIG Production

Vår standard POLARIS KHAOS 850 kommer att mot vårkanten agera pulkdragare. Den uppgiften klarar inte standard bakbåge, då den inte alls är ämnad för det. Därför har vi valt att montera en dragbåge från JIIG Production. Utbudet på dragbågar till Polaris längre maskiner är inte jättestort, men det finns några olika varianter att välja mellan. Vanligtvis är designen ganska tråkig på bågar med möjlighet att montera dragkrok på. Därför föll undertecknad direkt för JIIG-bågen när vi läste att dragkroksmontage inte var några problem. Det 3 mm tjocka godset av Domex s355 stålplåt gör att det känns tryggt att koppla på pulkan. Själva bågen som går tvärs över chassit är upphöjd för att enklare komma åt den vid fastkörningar. Den har även en skyddande kant bockad som följer chassits nedersta kant. Av egen erfarenhet så vet vi att det viker sig väldigt lätt, detta ska råda bot på det problemet.

Kontakta JIIG Produktion

Variatorkitt från VMC

Variatorkit från Vilhelmina Motorcenter 

Vår standard Khaos går riktigt bra, men ett RTR-variatorkit från Vilhelmina Motorcenter ska skrämma upp pulsen ytterligare i rovan. Framför allt är det en snabbare backshift vid klättring som vi är ute efter. Vid extrem klättring är det a och o att maskinen svarar blixtsnabbt vid omtag, något som RTR med all sannolikhet kommer att göra. Variatorkittet har Vilhelmina Motorcenter själva utvecklat. Lite beroende på vart man kör och körstil, så anpassar de kittet efter det. Vilhelmina Motorcenter berättar att sista touchen på vinklarna till kittet egentligen kom till av en slump. Skeptiker menar att dessa vinklar som helixen innehåller inte borde kunna göra maskinen så rapp, och växla så pass bra som den gör med dessa ingredienser. En sak är säker, det blir intressant att testa.

Kontakta VMC

Nödstopp Polaris

Nödstopp

Vi har valt att montera nödstopp av den enkla anledningen att vi bedömer att det ska sitta på en lössnömaskin. Varför den inte kommer standard är en gåta, man känner sig naken utan den. Det är en liten detalj, men den gör skoterkörningen och framför allt lössnökörningen mycket mer säker. Själva monteringen är väldigt enkel men vi hoppas att vi inom en snar framtid får se en standardmonterad nödstopp på Polaris.

Läs Polaris tillbehörs katalog

Backcountry tunnel bag Polaris

Premium backcountry tunnel bag med spadhållare

Väskan rymmer 32 liter och är väldigt smidig för sin storlek. Man kan enkelt dela av väskan efter eget tycke med de flyttbara väggarna som enkelt fästs med kardborre. Väskan är ordentligt vadderad och är man inte allt för vårdslös är det inga problem att köra med kameran i väskan. Utanpå har vi även monterat en spadhållare. Fördelen med denna väska är att man rymmer det man vanligtvis har i ryggsäcken. Kör man inte i lavinfarlig terräng, så kan man köra utan ryggsäck och ändå få med sig allt man behöver.

Läs Polaris tillbehörs katalog

Frontbåge Polaris

Vi har även valt att montera en kraftigare frontbåge.

Det är en orginalbåge från polaris och heter Monarch. Bågen går ner över buken och skyddar bättre mot stock och sten. Den är även mer greppvänlig än den lilla orginalbågen ifall man skulle lyckas köra fast.

Läs Polaris tillbehörs katalog

CFR STYRE

Sist men inte minst har vi personifierat den en aning med ett Cfr-styre.

Orginal sitter det lägsta styret från Polaris på fem tum men vi har valt att sänka styret ytterligare en tum. Med en adapter och styrhöjare på två tum, samt ett syre på två tum så är vi nere på fyra tum. Ingen gigantisk skillnad, men dock märkbar. Sen är designen på Cfr-produkterna riktigt läcker. Med få och små ändringar är vi nu redo att axla vinterns kommande äventyr. Håll utkik efter nästa körrapportering med POLARIS KHAOS 850.

Kontakta Modshop eller DBC Sweden

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

CAMP GAUTO

PROENGINE

TIDY POWERSPORTS

MOTORHUSET

LINDROTHS MOTORCENTER

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen