Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS KHAOS 850 LÅNGTESTRAPPORT

Nu är den här, vintern är här på riktigt! Förutom en massa pirrande känslor i kroppen finner vi också ett drygt meterdjupt puder i stora delar av Skotersverige som gör oss alla lyckliga. Det här innebär också att vi på Sledtrax hunnit bekanta oss mer med våra långtestmaskiner. Polaris Khaosen 850 har hunnit med några riktigt djupa dagar och undertecknad börjar känna sig mer hemma på detta buspiller. Nu är det hög tid att vi avger en delrapport.

POLARIS KHAOS 850

Årets försäsong upplevdes längre än vanligt då söndjupet inte var vad man kan önska, därför uppdaterades väderapparna flera gånger per dag. I mitten av januari kom det som ett brev på posten, det första riktigt bra snöfallet som förändrade körförhållandena på bara ett par dagar. Några telefonsamtal senare var det bokat och bestämt, bil och släp skulle åka västerut på fredag för att möta upp delar av Sledtrax gänget.
Lördag morgon när vi vaknade möttes vi av mulet väder med lätt snöfall, men vad gör det när det finns massor av puder! Med krispiga – 15grader fick patriotmotorn stå en stund extra på tomgång innan vi rullade iväg, ganska snabbt kom vi till ett öppet myrområde där värsta ivern kunde levas ut. Djupa pudersvängar med välfylld hjälm avlöstes med långa skidres och här och där gick det att göra små pillow pops. Med adrenalinet pumpandes kommer jag på mig själv med att göra gläjdeskrik i hjälmen.

POLARIS KHAOS 850

Balansen i den här maskinen känns otroligt fin och väl avvägd, från att ha överarbetat skotern och ligga på sida nu och då har ett självförtroende byggts upp. Khaosen lyder minsta vink från dig som chaufför och är allt annat än tungarbetad. I den lösa snön har Polaris nya serie 8 matta ett grymt driv och maskinen poppar bra. Det här är helt klart en rappare maskin i standardutförande än den vi hade som långtest förra säsongen, men som man säger är det väl många bäckar små.
Till detta år har Polaris valt att uppdatera med en ny matta, en uppdaterad QD2 samt en ny mapp. Vad av detta som gör störst skillnad är svårt att sätta fingret på men det vi kan konstatera är att maskinen har en rapp karaktär och känns ruskigt pigg.

POLARIS KHAOS 850

Om vi tar en närmare titt på mattan så har det hänt en del saker, Polaris har till i år valt att ha 3.5” delning och 70mm kammar. Det här gör att maskinen tar större ”tuggor” av snön och skyfflar större mängder av den lösa massan. Maskinen vi hade ifjol hade en 2.86” delning. Vad är då skillnaden? Jo, det innebär att på årets maskin är det längre avstånd mellan kammarna jämfört med exempelvis serie 6 mattan.

POLARIS KHAOS 850

Hur är då Khaosen att klättra med? Vi sökte oss en bergssida som inte var allt för brant, här kunde vi börja utmana oss själva och skotern i det nästintill bottenlösa pudret. I sann Polarisanda åker maskinen dit du pekar men kontra RMK:n är skidorna alltid en bit högre upp i luften, det här är något som undertecknad uppskattar och tar fram den lekfulla sidan av både Khaosen och dig som chaufför. Vi ska inte sticka under stolen med att under dagen gjordes det både en och annan redig fastkörning när inte flytet infann sig, men det fanns inget annat att vänta sig i detta gigantiska hav av underbar snö!

Längre upp mot bergssidan fanns det vinddrivor för att träna på rullevändningar, de sitter inte fullt ut än men det handlar mer om chauffören än maskinen då den är otroligt lekfull. Med en lyckosam känsla i kroppen styr vi skidorna tillbaka mot stugan efter en heldag med vår nya partner. När ni läser denna artikel har maskinen hunnit vara inne på en första service och den lilla råhet som fanns under de första turerna är som bortblåsta. Efter varje avslutat körning blir suget efter fler bara större. Det går inte att komma ifrån, den här maskinen är grymt rolig att köra!

POLARIS KHAOS 850

I nästa artikel kommer vi montera på tillbehör på vår Polaris, innan dess hoppas undertecknad hunnit få flera dagar bakom styret i det vita guldet!

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen