Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS KHAOS 9R 155″ – FABRIKSTRIMMAT TILL FOLKET

Det är helt fantastiskt att kunna jobba i denna bransch som trots sin ringa storlek levererar inovationer och teknikutveckling i ett rasande tempo. Förra året kom Polaris med ett helt nytt chassi tillsammans med en överladdad tvåtaktsmotor som var den starkaste av alla tvåtaktare i hela industrin. Vi och många andra tänkte nog att det inte blir så många nyheter i år från Polaris men oj så fel man kunde ha. Förutom en ny fyrtaktsmotor så dammade man av en fabrikstrimmad motor på hela 900cc med namnet Patriot 9R, vilken vi nu ska kika närmare på!

En motor som många tävlingsåkare skulle drömma om går nu att köpa med fabriksgaranti från Polaris. Är det inte bara en uppborrad 850 och det kan väll inte bli någon jätteskillnad Kanske många tänker? Nja man har faktiskt löpt linan ut och gett hela motorn rejäla uppdateringar. Eller vad sägs om en lättad vevaxel, lättat svänghjul, lättare variator, keramikbehandlade kolvar, cnc portade cylindrar, modifierat topplock tillsammans med en avstämd pipa för alla uppdateringar. Ja här har man verkligen inte snålat och allt detta ger ca 7% mer toppeffekt och 12% mer vrid mot Patriot 850 motorn. Det man dock lägger stort märke till när vi testkört den nya rovan är gassvaret som förbättrats avsevärt där gashandtaget känns mer som Clintans avtryckare på hans 44 magnum.

Men hur mycket effekt och kraft behöver man egentligen? Finns det aldrig någon gräns för oss skoteråkare? Här kan vi hålla med om att många av dagens värstingmaskiner har mer effekt och kraft än vad de flesta har behov av och man tar sig inte nödvändigtvis så mycket bättre med mer effekt utan det sitter ofta i hur duktig piloten bakom styret är. Dock skulle vi säga att en lössnömaskin med kraftigare hjärta gör det lättare att undvika fastkörningar när man snabbt kan bygga upp hastigheten.

Men en av de största fördelarna känner man vid teknisk körning, när maskinen svarar direkt på input och man kan lyfta skidorna precis när man vill eller göra en vändning för att byta riktning i skogen. Här skulle vi säga att 9R har sin paradgren, en stark motor med en explosiv kraft precis när man önskar den. Effektmässigt känner man dock att Patriot Boost motorn har mer ork högre upp i registret, men 9R har en rappare motorkaraktär. Då ska man ändå vara medveten om att Polaris lyckats riktigt bra med gassvaret på Boostarna, det säger inte så lite om hur pass vass 9R faktiskt är.

Vi har pratat mycket om motorn nu då det är en riktigt stor nyhet men vi får inte glömma chassiet som snart har en säsong på nacken och det är nog få som har missat att Polaris är duktiga på just lössnösidan. Den kortade tunneln som även är smalare i slutet gör att den känns ännu kortare än vad den är och det gör större skillnad än man kan tro när det börjar på att gå djupt i snön. Man känner inte att nått tar emot eller går tungt samtidigt som man får maximalt grepp och tryck på mattan. Det hjälper även till att få maskinen lättare upp ur snön och nu bokstavligen hoppar den upp om man trycker in gashandtaget stumt mot styret, wow! Redan 2011 när första Pro-ride chassiet kom blev man imponerad av just hur bra RMK maskinerna poppar upp ur snön och med Axys chassiet blev det bättre för att ytterligare blir maximerat med Matryx plattformen, och nu till 2023 har man dessutom ett gassvar som ytterligare ger bättre pop effekt i snön.

För att vara bra vid teknisk körning och i lössnö har man väldigt stort fokus från alla tillverkare på att hålla nere vikten, och det roliga med den nya 900cc stora motorn är att den faktiskt är lättare än Patriot 850. Nu tror vi inte att det var det primära målet utan det är en ren bonus som man fått av en lättare vevaxel, variator och ett lättat svänghjul som ger det grymma gassvaret. Men lägre vikt och mindre roterande massa som sänker gyroeffekten ger maskinen ett oerhört lätt uppförande. Här känner vi oss trygga och hemma bakom styret på Polaris Khaos 9R trots tight terräng med massor av branter där man som förare sätts på prov.

Du som går i köptankarna kring Polaris lössnömaskiner inför modelår 2023 och funderar om det är en 850, 9R eller Boost motor man ska välja så kan vi dela med oss av våra intryck. 850 är en relativt ny motor och i absoluta toppkassen bland tvåtaktare utan överladdning viket är ett grymt alternativ. Känner man behov av att åka trimmat och vill ha ett värre gassvar för i riktigt tight och teknisk åkning där rappheten kan hjälpa en till mer avancerade manövrar så är Polaris Khaos 9R helt klart bland det värsta man kan åka på nästa år. Men vill man ha möjligheten att bygga ännu mer fart vid brant klättring i djup snö och gärna där man får göra långa fullgasrepor så kommer Patriot Boost motorn att vara rätt val.

Det är många valmöjligheter från Polaris både när det kommer till drivlinor men även också nu under snowcheckperioden som slutar den 24 mars. Där får man som kund möjligheten att bygga sin maskin som man vill med massor av valmöjligheter på färger, tillbehör och displayer med mera.

SNOWCHECKA DIN 9R

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Polaris handlare:

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen