Nu är säsongen snart till ända och det är med tårar i ögonen som Polarisen kommer ställas undan. Juvelen som går till historien vad gäller de mest lättkörda undertecknad någonsin kört. Hur gick skotern efter alla modifieringar? Hur pass stor skillnad är det på maskinen jämfört med en standard Polaris KHAOS? Nu knyter vi ihop säcken och svarar på dessa frågor och summerar en helt galen säsong med min bästa vinterkompis.
Märklig vinter
Vintern har varit allt annat än normal. Mer snö än någonsin tidigare i fjällkedjorna och ingen snö alls längs kusten. Som ni säker vet har undertecknad haft fullt upp, farit kors och tvärs med kameran i högsta hugg både genom Sverige men likaså i Europa och Nordamerika. Vi har spelat in massvis med reviewer, ledtester, lössnötester, europetrip och haft vårt Sledtrax Photoshoot event.
Tiden för att köra projektmaskinen har därmed inte räckt till förens de sista två månaderna. Men o andra sidan har jag lagt fullt krut både vardagar, helger, dagar som nätter för att få ut så mycket körtid som möjligt i olika miljöer på denna lössnöraket. Låt mig formulera mig såhär: Oj oj oj vad imponerad jag är.
Vad är skotern anpassad för?
Att få köra en KHAOS så pass optimerad på olika sätt för den friåkning jag vill försöka mig på är helt fantastiskt. Att man är lyckligt lottad minst sagt och med denna maskin mellan benen har sannerligen en dröm gått i uppfyllelse.
Ödmjukt kan jag säga att det finns många bra, jag menar RIKTIGT grymma maskiner på marknaden. Från alla fem tillverkare, men vill man som undertecknad köra branta tekniska linjer, klättra i trång terräng och skråköra de mest vertikala branterna så finns nog ingen såpass lättkörd skoter som den modifierade Polaris vi byggt.
Skogen eller öppna ytor?
Balansen i maskin är helt enorm. Framförallt där det blir riktigt trångt och tight skogsåkning. Små gaspådrag tillsammans med hjälp av bromsen och viktförflyttning gör att maskinen lyder minsta vink. Snirklandes mellan träd och högst upp i branten en vändning och vidare på skrå.
Vid öppnare terräng kan man med KHAOSEN välja busighet. Luta dig lite bakåt och du kör på rullen eller varför inte gasa till, luta vänster och styr till höger för en djup pudersväng.
Hoppa då?
Undertecknad har även prövat lite skutt i skogen, balansen är god och inga större justeringar behövs göras i luften. Nyp bromsen en aning direkt efter upphopp för att räta ut, njut av flygturen och kläm gas vid landning, svårare än så behöver de inte vara. Dessutom är Fox QS3 stötdämparna helt gudomliga när det gäller inställning från styret och i setup.
Vårkörning?
Att köra slush är förmodligen de roligaste på säsongen, som lössnö men med mer fäste och längre oftast soliga dagar. Dock börjar dra ihop sig till en ny säsong för oss på Sledtrax, nämligen summer edition. Kanske inte sista turen är gjord för i år. Men tiden kommer va knapp i de närmaste veckorna efter Påsk. Men helt omöjligt är det inte att man kan hamna i lapplandsfjällen någon tur framöver!
Så hur summerar jag Polaris KHAOS Projektmaskin?
Långtestet slutar på dryga 100 mil. Några fler mil blir det nu under påsken. Den tryggheten och självsäkerheten maskinen ger mig som förare är enorm. Mina sista ord om årets projektmaskin blir att hänvisa till en ruskigt bra låt. ”Tina Turner” ”Simply the best” ”Better than all the rest” tyvärr sjunger jag som en kråka så min röst får ni inte höra. Och självklart, smaken är delad, alla kommer inte dela samma tankar om denna maskin men för mig är Polaris Khaos modsled det absolut, busigaste och mest lättkörda jag kört.
Nästa säsong blir det nya projektmaskiner något ni verkligen inte vill missa. Så håll till godo.