Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax projektskoter

YAMAHA SIDEWINDER M-TX PROJEKTMASKIN – SUMMERAS

Sista raden i förra långtestrapporten löd ”Försöka få till Sveriges värsta fyrtaktare på snö”, sedan dess har vi besökt Maptun och skrämt upp vår snöhingst till hela 270 arbetare. Med en del modifieringar på maskin och med en skrämmande effekt är det nu dags att besvara frågan om vi lyckats med vårt misson, nu summerar vi Sveriges värsta fyrtaktare på snö… oops, jag menar Yamaha Sidewinder M-TX 153 projektmaskin.

YAMAHA SIDEWINDER M-TX

I denna sammanfattning av långtest tänkte jag inte beskriva allt vi gjort med vår Sidewinder för er som följt med under vintern vet de redan, allt från guldiga stötdämpare till Rebel paket, bågar, styren, styrpost, matta och kapning av tunnel för att nämna några av de ändringar vi gjort. Utan i denna artikel tänkte jag istället fokusera på körglädjen och känslan. För är det något jag kan lova er så är det att med denna adrenalinfyllda tiger mellan benen är inget annat sig likt.

Startar upp maskinen och låter den gå på tomgång. Motortempen startar på -10, krispigt! Under en knallblå himmel gör sig undertecknad klar för att ta ut monstret för en första åktur sedan tuningen hos Maptun. Förväntningarna är skyhöga och bara ljudet från maskin på tomgång får håret mitt att resa sig. 

YAMAHA SIDEWINDER M-TX

Hoppar på maskin och piskar led under ett par kilometer upp på fjället. Tar ett par mindre fullgasrepor under ledkörningen och satan, här gäller det att hålla i sig mer än jag någonsin gjort tidigare på en skoter. Lägger direkt märke till att turbolagget är nästintill bortblåst, detta kanske tack vare grenröret från RJWC.

YAMAHA SIDEWINDER M-TX

Når de första myrarna och under en knallblå himmel med ca 40 cm puder går helvetet lös. Glädjetjut och rullekörning växlas med adrenalinboosts och pudersvängar. Helt sinnessjukt vad maskin går. Jag måste flertalet gånger släppa av gasen för att inte slå över, fastän farten ligger på närmare 60-70 km/h i pudret reser sig maskin och vrålar ursinningslöst vid fullt gaspådrag, tanken slår mig denna motor och snöskoter är sjukt imponerade.

YAMAHA SIDEWINDER M-TX

Tillsammans med alla tidigare justeringar vi gjort med Yamaha Sidewinder är denna maskin ett recept för en mycket busig dag till fjälls. Känslan av att maskin ska vara något tyngre än mot en tvåtaktare försvinner helt när man har såpass mycket effekt. Absolut, körstilen är annorlunda på Yamahan och jag kör med mer mattspinn och gas till skillnad från t.ex. en Polaris, Ski-doo eller Arctic cat.

När man däremot har lärt sig hantera alla dessa 270 vilt galopperande hästar är de nämligen inte svårt att hänga med tvåtaktarna vid skogsåkning även om man får bryta aningen mer. I mitt fall vart detta uppenbart när jag hoppade på en tvåtakt efter en veckas lek på Yamahan. Känslan vart från sporthoj till moped.

YAMAHA SIDEWINDER M-TX

Sammanfattningsvis slutar långtestet på cirka 120 mil. Med glatt leende kommer jag nu att ställa undan Yamahan, den sena vårkörningen får i år stryka på foten som ett resultat av en fraktur, i just foten. Men vilken säsong och vilken snöskoter detta är!

Har vi skapat Sveriges värsta fyrtaktare på snö? För mig är detta den absolut värsta snöskoter jag någonsin kört. Extremt rolig och väldigt mycket effekt! Sen om de är Sveriges värsta jaaaa, de blir svårt att avgöra. Men en sak är säker, Yamahan blir kvar i Sledtrax ännu en säsong, för denna skoter kan vi inte göra oss av med. Det hörni, det är ett toppbetyg!

Kontakta din lokala handlare:

Yamahacenter Östersund

Läs fler Projektartiklar

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen