Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax projektskoter

POLARIS MATRYX 155″ – DELRAPPORT

Halvvägs in i säsongen har undertecknad äntligen fått en efterlängtad helg bakom styret, istället för bakom kameran. Då har jag tagit tillfället i akt och passat på att köra vår Polaris Matryx 155” dag som natt och i alla möjliga terränger. Så hur är denna puderhingst att köra och hur går det för den ”feta” kameramannen bakom styret?  Det är nu dags av avge delrapport nummer ett om årets projektmaskin från Polaris.

POLARIS MATRYX

Med alla dem fina uppdateringar och förändringar vi gjort med vår Polaris har suget efter att testa skotern i riktigt bra förhållanden varit enormt. Frågorna är många. Hur pass bra tar sig maskin fram? Hur lekfull är Matryxen med andra skenor och fjädring? Ska undertecknad ha ork att gräva sig lös efter fastkörningar? Här kommer svaren.

POLARIS MATRYX

Stugan bredvid Sonfjället fot utgör lekplatsen för denna helg. Det är här som samspelet mellan chaufför och maskin ska äga rum. Terrängen är blandad med allt från myrsurf till brantare tekniskt terräng och klättring i gran och tallskog, fjällbjörken slipper vi, puh!

POLARIS MATRYX

Vi färdas på led de första kilometrarna och anländer snart till en orörd myr där vi får pressa maskin på sina första pudersvängar. Inget okontrollerat eller aggressivt mer bara att ge undertecknad en feeling av vad maskin går för. Några glädjetjut innanför hjälmen och med ett pannben av stål så pressas tummen mot styret och iväg de bär, här kan vi snacka om grym effekt. Variatorkittet från Motorhuset ger en sylvass acceleration och när jag släpper av på gasen och kastar ned maskinen i fluffet och klämmer fullt igen är backshiften där på nolltid. Snacka om kramp i nedre armarna… Camso Challenger Extreme mattan som har lika stor påverkan som variatorkittet vad gäller att ge maskin en grym fart och acceleration kommer från Duell som finns hos dem flesta skoterhandlarna i Sverige. Combon är grym och bådar för en fartfylld upplevelse.

POLARIS MATRYX

Vi hittar ett mindre skutt, ett så kallat ”pillowpopp”, och det är dags att testa fjädringen som inte går av för hackor. Ett set Öhlins stötdämpare tunade av Mikael Nordström och Öhlinscenter ger precis den tryggheten och stabiliteten som undertecknad förväntar sig. Lika odramatiskt som upphoppet är landningen och man känner att fjädringen är perfekt inställd för just bus och lek i snön.

POLARIS MATRYX

Att åka på rulle är också kul, och med de förändringar vi gjort med Matryxen blir maskinen en rulleraket utan dess like. Närmast skoter jag kan komma på, som är lika rullvänlig, är Ski-doo Summit 146”. Balansen är sylvass när man åker på rullen och det har såklart med mattan och viktbalansen i maskin att göra, där det sistnämnda är något som Polaris alltid varit kända för. Även förarmiljön med CFR 2.0 Boondocker styret, Skinz höjaren och Durapro nödstopp är något som tillför en bättre ergonomi för undertecknad. Helt klart en bra kompott av komponenter som tillsammans gör det enklare för den feta ”kameramannen” bakom styret.

POLARIS MATRYX

Sammanfattningsvis är den första hela helgen bakom styret på vår Polaris Matryx projektmaskin en succé! Det ända som saknas nu är mer snö, en strålande sol och bättre flås för undertecknad! 

Se vårt test på SledtraxTV

Försäkra din snöskoter via Svedea

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Motorhuset Variatorkitt

MODSHOP, Skinz produkter, styren, front och bakbågar, framvagnar…

Öhlinscenter Öhlins stötdämpare 

DUELL Mattor, styren.. 

Swetown Dekalkitt

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen