Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

SKI-DOO SUMMIT 850 TURBO – BYGGARTIKEL

Världens första serieproducerade tvåtaktsturbo var den stora bomben som Ski-doo presenterade förra året. Vi behövde inte fundera länge innan vi bestämde oss för att en sån måste vi köra i årets testflotta, valet föll på en Ski-doo Summit 850 X 154” Expert Turbo. Dock kunde vi inte sluta tänka på hur denna maskin skulle vara med en rad uppdateringar men det ska vi ta reda på nu!

SKI-DOO SUMMIT 850 TURBO

Vår ena projektskoter i år baseras på en Ski-doo Summit Expert 850 E-TEC Turbo 154” och redan under testkörningarna i våras blev vi imponerade av motorpaketet. Ingen ketchup effekt utan ett gassvar som kändes som en 850 E-TEC utan turbo fast ett starkare mellanregister och full effekt i motorn upp till 8000 fot.  Dock har inte Rotax valt att plocka ut mer toppeffekt än en motor utan Turbo vilket gör att den levererar ca 165 hk. Men vi såg helt klart potentialen för mer effekt i denna motor och det vore intressant med mer effekt i en lätt tvåtaktsmaskin byggd för lössnö där man verkligen kan ha nytta av några extra hästkrafter. 

Därför blev valet att göra en projektmaskin av Summiten för att ta reda på om vi kan lyfta maskinen till nya höjder. För att lyckas krama ut mer effekt i Rotax motorn har vi fått hjälp av Maptune som jobbat fram nya programvaror även till tvåtaktare. Tidigare har dom varit störst på fyrtaktssidan när det kommer till snöskotrar men nu jobbar man även med tvåtaktare då man ser att det går att uppgradera de motorerna också. Tvåtaktarna har utvecklats i hög takt med en allt mer avancerad motorstyrning samt insprutningssytem vilket även gör det möjligt att se över parametrarna och plocka ut mer effekt. På vår Summit kör vi just nu med Maptune steg 1 trimning som ger motorn ca 186 hk vilket innebär i runda slängar runt 20 hk mer än original. Denna trimning utför vi helt själva med deras Maptuner X box som kan liknas med en liten surfplatta med appar där man kan välja att byta programvara i maskinen eller kolla bland annat felkoder och diagnostic på motorn. Hur allt detta har lirat på vår maskin får ni ta del av i nästa artikel.

När vi var inne på att uppgradera effekten i motorn insåg vi även att vi kommer att behöva se över variatorerna som vi tillsammans med Modshop har monterat deras Adrenaline variatorkitt. Men eftersom denna Turbomotor är helt ny samt att vi även gett den fler hästkrafter förstod vi att vi kommer att få testa oss fram med lite olika prylar under vintern för att få det att lira riktigt bra. Trots att det är ett bra gassvar i motorn kikade vi på vad man skulle kunna göra för att förbättra det ytterligare och en sak är givetvis Modshops variatorkitt men man kan även byta ut dom tunga dreven samt kedjan i kedjehuset.

Sagt och gjort föll valet på att montera en beltdrive från Mountain Valley Machine vilket gör att vi kapar ordentligt på den roterande massan som resulterar i en rappare drivlina. Vi sparar med denna både vikt i form av kedja,drev samt kedjehusolja. Men det blir även betydligt lättare att kunna dreva om och testa vad som funkar bäst. MVM´s beltdrive har en rejäl spännare för att hålla bra spänning på remmen och undvika att den kuggar, det är även spännaren som gör det möjligt att köra olika drevningar då remmen är tillräckligt lång för olika storlek på dreven. Väldigt hög kvalitet på deras prylar som är frästa aluminiumdelar och montaget var väldigt enkelt.

Förarmiljön har vi också jobbat en del med och monterat ett Cheetah factory racing styre som heter Rooster och är nytt för i år. Det speciella med det är att det är rakt utan höjning i själva styret samt att det är lite smalare för dom som brukar kapa och göra styret smalare. Vi valde att montera styrhooks från Polaris som har 90 graders vinkel och ger ett bra grepp i sidled. Styrhöjare kommer också ifrån CFR och är 5” hög och den tillsammans med styret gör att vi är cirka en tum lägre än originalstyret. Och för att få bromshandtaget närmare styret med bättre känsla har Modshop hjälpt oss med ett eluppvärmt bromshandtag från Skinz där pricken över i-et är ett skydd för bromsbehållaren från Ski-doo.

ÖHLINS STÖTDÄMPARE

En av de största uppdateringarna vi har gjort är en total uppgradering av fjädringen där vi monterat stötdämpare från Öhlins runt om. Micke Nordström i Skellefteå på Öhlinscenter har hjälpt oss här och skruvade in i det sista för att hinna leverera dessa till oss då efterfrågan i år varit rekordstor. I och med detta byte har vi nu justerbar kompression och retur på samtliga stötdämpare som dessutom ska klara betydligt tuffare körning än original.

ÖHLINS STÖTDÄMPARE

Framförallt är det justerbarheten vi ser fram emot då man kan ställa dom på mjukaste läget på försäsongen för att styva upp fjädringen inför våren och lite större hopp i fjällen. Och när det kommer till hopp tog vi det säkra före det osäkra och monterade boggie-förstärkare från Ski-doo.

SKI-DOO SUMMIT 850 TURBO

Det är inte bara stötdämparna som är utbytta för tuffare tag utan vi har även valt att montera en front och bakbåge från Backwoods bmp då original enbart är byggda för att hålla så låg vikt som möjligt. Här har vi betydligt robustare prylar där frontbågen även agerar som ett mindre bukskydd och fästs in i bulkheaden på maskinen. Bakbågen går ända fram till fotstegen och förstärker hela tunnelsidan där den monteras, man har även tänkt på att bevara det kortade chassit och därför vinklas bågen upp tidigt för både bra grepp vid lyft och mindre utstick bakåt.

SWETOWN DEKALKITT

I år valde vi en riktigt diskret look på vår ski-doo summit 850 turbo där vi har ett svart grått camouflage mönster på ett dekalkitt ifrån grabbarna på Swetown, det ger ett unikt utseende som ändå blir stilrent. Och för att rädda originallyset om olyckan skulle vara framme monterade vi ett Skinz headlight delete kitt. Men vi ville inte köra utan lyse och därför har vi även här använt oss av produkter från Backwoods bmp med ett Led lyse de säljer.  Stilrent och snyggt trots att det lyser betydligt bättre än halogenlamporna som sitter original.

SKI-DOO SUMMIT 850 TURBO

Resultatet blev en riktigt rå maskin som också fick den nya tunna packväskan från BRP för att bli en komplett kamrat i pudret under vintern. Inom kort kan ni ta del av vår video review på Ski-doo summit 850 turbo lössnömonster som ni inte vill missa.

MODSHOP Variatorkitt, Skinz produkter, styren, front och bakbågar, framvagnar…

Öhlinscenter Öhlins stötdämpare 

MAPTUN Motoroptimering, mappning, chiptrim 

DUELL Mattor, styren.. 

Mountainvalleymachine Beltdrive.. 

Backwoodsbmp Front och bakbågar, led lysen 

Swetown Dekalkitt

Se vår Film om Bygget på SledtraxTV

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen