En av årets stora snackisar är definitivt Polaris nya Matryx modeller som dessutom är den enda maskinen i mountain-segmentet detta år som fått ett helt nytt chassi. Den är med andra ord stekhet och förväntningarna på dessa maskiner är skyhöga. Men hur skulle vi då klara av att göra ett ordentligt test på lössnövärstingen från Polaris? Sledtrax åkte helt enkelt till ett av världens bästa ställen för snöskoter, nämligen Revelstoke i Kanada. Här kommer ett lössnötest som heter duga med Polaris Matryx Pro-rmk 850 165” Slash!
Vid första anblicken på parkeringen hos Fullspeed rentals slår det oss hur elak designen är med smala sidokåpor som är slätare än hos de kortare Polarismodellerna för att skära genom pudret bättre. Framför styret sitter mätaren väldigt högt på ett handskfack som spontant känns utsatt om man behöver rulla maskinen, men det ger en tydlig överblick av mätaren samt ett stort förvaringsutrymme. När vi går vidare ser vi en ny utformning av tank samt dyna och här känner man verkligen stor skillnad när man kliver upp på maskinen. Allt känns mycket smalare och det gör att hela maskinen känns smäckrare när man står på den jämfört mot Axys chassit. Vi har även en efterlängtad nyhet på tunneln som nu är kortare samt smalare vilket ger mindre motstånd i snön.
När nyheten är torrkörd på parkeringen är det äntligen dags för oss att ta oss upp i bergen och mot det berömda Kanadapudret. Med ett ryck drar vi igång Patriot 850 motorn som verkligen är lättdragen för sin storlek och efter leden på väg upp får vi återigen känna hur lite vibrationer det är, helt klart imponerande och kanske bäst i klassen på den punkten? Men nu viker vi ut i de mjuka och låter rovan andas ut ordentligt! Vilken kraft det är och ett imponerande register där motorn verkligen går mjukt utan att tappa kraft och istället känner man att den bara drar mer och mer hela vägen upp i varvtalsregistret. Med den 165” långa mattan får vi ordentligt med fart trots att det är väldigt lös snö som vi kör i.
Nu får vi även testa hur Slash tunneln fungerar och det är svårt att förstå hur stor skillnad det faktiskt gör innan man har testat. När vi kör brant skråkörning där tunneln vanligtvis ger motstånd i snön samtidigt som man tappar greppet en aning på mattan så är det en helt annan grej med denna. Fullt tryck på mattan hela tiden vilket ger bra grepp som vi också får känna på när man gör en rullevändning. Längden till trots känns faktiskt maskinen kortare när man har en kortare tunnel och därför är denna värstingklättrare mer lekfull än man kan tro! Trots att det är många likheter mellan Matryx och Axys chassiet märker vi en stor skillnad till det bättre på den nya plattformen. Dynan kunde man slå i med benen förut när man hoppade mellan fotstegen medans den nya förarergonomin tillåter dessa manövrar utan att man hindras av en för stor dyna. Maskinen upplevs verkligen supersmidig och kungen i klippiga bergen kan stolt bestiga den mest utmanande terrängen.
Detta är en av dom absolut värsta klättrarna i år och från Polaris är det bara Boosten som kan klättra lite snabbare och högre tack vare mer effekt. Vi är väldigt imponerad av kapaciteten i denna maskin som dessutom känns otroligt lätt och smidig att hantera. Matryx chassiet har verkligen tagit Rocky Mountain Kungen till en ny nivå och vi kan inte annat än gratulera ingenjörerna på Polaris för att ha gjort ett riktigt bra jobb med denna lössnö legend!