Kontakta oss

Reportage

POLARIS PRO RMK – SOMMARENS VATTENPROJEKT!

En snöskoter är framtagen som namnet beskriver för att framföras på snö, men vad krävs för att en snöskoter ska kunna köras på vatten? Vad ska man tänka på, hur mycket arbete ligger bakom? Frågorna var många och intresset stort därför har vi på Sledtrax beslutat att i sommar göra en maskin som är anpassad just för att köra med på vatten. Om vi lyckas återstår att se men vi kommer ge det ett ärligt försök!

Val av maskin!

Vad ska man välja för skoter om man vill göra en watercross maskin? Svaret på den frågan skulle vi säga beror på hur mycket du ska använda den samt vilken budget du har. En annan fråga är om den ska vara till tävling eller nöjesåkning? På sociala medier ser vi folk köra med allt från Ski-doo REV till helt fabriksnya maskiner, det är en stor spridning och användandet lika så. Många använder samma skoter både på vintern och sommaren, de modifierar den bara efter ändamålet. Sledtrax val för uppgiften föll på en Polaris Pro RMK 850 från 2019 som är kortad till 146”, den har en beltdrive, vilket underlättar vid en sänkning då man slipper byta kedjehusolja. Tanken är inte att köra tävling med denna skoter utan målet är att få till en fungerande maskin för vatten till nöjeskörning.

Vart ska man börja?

Vi har tagit hjälp av Emil Vanhatalo som byggt flera vattenmaskiner och har både ett och annat ess i rockärmen. En grundförutsättning för att lyckas är det inte ska komma vatten på remmen säger han, ett ställe som AXYS chassiet tar in på är längst fram i bandtunneln. Det visar sig att just denna maskin är tätad där sedan tidigare men vi väljer att göra det ett varv till för att vara på den säkra sidan. När tätningsmassan är framme går vi även över och tätar damasken som sitter runt styrstagen samt där plasten går mot bulken vid infästningen av framvagnen. Den är även tätad inne i motorutrymmet sedan tidigare vilket är en fördel. Fotholkarna släpper in massvis med vatten och är ett måste att sätta igen annars blir badet ett faktum.

Justering av boggie  

När boggien är ute passar vi på att göra uppdateringar även där, vi har valt att köpa en längre och styvare centerdämpare för att få en brantare attackvinkel. Detta hjälper till att hålla skidorna i luften vilket underlättar körningen. Ett annat alternativ vi ser flera göra är att borra nya hål längre fram i boggieskenorna för att flytta dämparen och på så vis få brantare vinkel. Alla förändringar som görs från orginal påverkar maskinens funktion och då attackvinkel blir brantare är det lämpligt att montera en anti-stab axel,det görs för att inte mattan ska trycka längst fram på skenorna och haka i där.

Lite annorlunda med Polarisen vi köpte är att den hade en matta från en Ski-doo summit 146” monterad, vi har kapat ner kammarna till 45 mm och börja testa med den mattan trots att det är relativt raka kammar. Det satt även no-slip drivhjul vilket är att föredra då det är mycket motstånd i vatten, det absolut sista man vill är att tappa drivningen.

Några detaljer kvar innan en första test!    

Innan vi monterar ihop allt igen fäster vi plastremsor under fotstegen för att det inte ska spruta upp så mycket vatten där vid körning. Det monteras en backventil till tanken samt ett tätt tanklock så att ingen bensin ska läcka ut i vattnet vid en sänkning. Sidokåporna och huven som följde med maskinen var sprucken på flertalet ställen vilket gjorde att det var enklast att byta ut dem. Som tur är har undertecknad nära till Tords Motorservice i Bredåker där de har ett stort utbud av begagnade skoterdelar, förutom dessa delar köpte vi även den längre centerdämparen där.

Nu är det nära!

Allt är ihop och vi känner att maskinen börjar vara redo för ett första test på vatten. Vädret ser lovande ut för helgen och nerverna börjar smyga sig på vid blotta tanken att åka ut en första gång, det ska bli otroligt spännande att se hur maskinen beter sig efter dessa förändringar. Hur utfallet blir kommer ni få läsa i nästa reportage om våran watercross maskin, hoppas att ni läser kommande artikel!

Ett tips för er som är ute efter begagnade delar är att söka på: TORD´S MOTORSERVICE

Läs några Sledtrax Testar

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen